Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Szlovén vizsgálat a kétes magyar médiabefektetésekről: tiltott pártfinanszírozást szolgálhattak

Access to the comments Kommentek
Írta: Németh Árpád
Orbán Viktor és Janez Janša a nyugat-balkáni csúcson, 2021 júniusában
Orbán Viktor és Janez Janša a nyugat-balkáni csúcson, 2021 júniusában   -   Szerzői jogok  Joe Klamar / AFP

A kormánypárthoz hű szlovéniai médiavállalkozásokba öntötték a pénzt a magyar „befektetők”, egy tényfeltáró cikk szerint azonban az alacsony nézettségű televízió és a hasonlóan gyatra látogatottságú portálja, valamint egy hetilap kiadója csak azt a célt szolgálta, hogy rajtuk keresztül jusson el a becslések szerint 12 millió euró az eltelt négy évben Janša kormányfő pártjának és választási kampányának finanszírozására. A beruházásokat semmilyen gazdasági érdek nem indokolja, kivéve, hogy a politikai pártokról szóló szlovén törvény értelmében – Magyarországhoz hasonlóan – sem a pártok, sem kampányaik nem finanszírozhatók külföldről. Kellett tehát közvetítő, aki révén a tiltás megkerülhető. Vonakodva ugyan, de Ljubljanában aktiválta magát egy parlamenti különbizottság a pártfinanszírozás kivizsgálására. A szlovéniai pénzügyi injekciókkal egyébként Orbán Viktor miniszterelnök megerősítette befolyását és szoros politikai szövetségét az SDS és a magyar kormánypárt, a Fidesz között.

Két év kellett ahhoz, hogy megalakulása után elkezdje az érdemi munkát az a szlovén parlamenti vizsgálóbizottság, amely azt hivatott kideríteni: vajon törvénytelen támogatást kapott-e a Janez Janša kormányfő vezette SDS. A tényleges kérdés, hogy a Szlovén Demokrata Párt miből finanszírozza saját tevékenységét és választási kampányát. A politikai pártokról szóló szlovén törvény értelmében ugyanis a politikai tömörülések – a magyarországi pártokhoz hasonlóan – nem részesülhetnek külföldi támogatásban.

Ezzel szemben a jól értesült ljubljanai Necenzurirano oknyomozó cikkében azt tárta fel, hogy Magyarországról az eltelt négy évben 12 millió euró, mai árfolyamon 4,4 milliárd forint érkezett közvetítők révén a szlovén kormánypárt számlájára.

A vizsgálóbizottság a többi között a kormány korábbi főtitkárát, parlamenti képviselőket, és a Nova24TV már régebben hírbe hozott első, mellesleg pénzmosásba keveredett többségi tulajdonosát, továbbá jelenlegi és előző vezetőjét hallgatja meg. Ez utóbbi most történetesen Szlovénia belügyminisztere.

A meghallgatásra idézést kapott az a két, korábban az MTV vezetésébe tartozó magyar vállalkozó is, aki Szlovénia mellett Észak-Macedóniában is finanszírozott és üzemeltetett különböző médiumokat.

A vizsgálóbizottság feladata a többi között feltárni, hogy az SDS a hozzá hű médiumoknak szánt pénzt vajon politikai reklámtartalomra és a politikai propaganda egyéb formáira is felhasználta-e a 2018-as előrehozott választások előtt.

Az már most nyilvánvaló, hogy a 2022. április 24-re meghirdetett parlamenti választásokon az SDS anyagi előnyt fog élvezni politikai riválisaival szemben. A kormánypárt – saját propagandájának finanszírozására – gyakorlatilag korlátlan anyagi forrással rendelkezik, kivált külföldről. Erről tanúskodik számos dokumentum és adat, ami az SDS, a hozzá hű médiumok és a különböző magyar cégek közötti pénzmozgást tanúsítja. A Necenzurirano ezeket hosszasan elemezte.

A portál azt állítja, hogy a korábban becsült négymillió helyett az összeg háromszorosát kapta a Szlovén Demokrata Párt Magyarországról.

A csalafinta pártfinanszírozás

A ljubljanai portál által vizsgált dokumentumokból az derül ki, hogy 2017 és 2020 között magyar jogi és természetes személyek legalább 12 millió eurót utaltak át magyar számlákról az SDS-hez kötődő magánszemélyek és a párttal kapcsolatban álló cégek számlájára. Összehasonlításul: a szlovén költségvetés jövőre ekkora összeget szánt az idősek otthonában dolgozó alkalmazottak béremelésére, hogy ezt a költséget ne a gondozottakra és az őket eltartó hozzátartozókra kelljen hárítani.

A Necenzurirano engedélyével
A pénz útja a Necenzurirano szerintA Necenzurirano engedélyével

A 12 millió euró nem tartalmazza azokat a forrásokat, amelyek a magyar cégek és magánszemélyek közvetlenül a kormányhű szlovén médiumokba fektettek be. A Nova24TV feltőkésítése például további 800 ezer eurót tett ki.

Janez Janša kormányfő és pártelnök a magyar finanszírozás első adatainak közzététele után azzal védekezett, hogy ez „csepp a tengerben, ha azt nézzük, mennyi külföldi tőkét fektetnek be a szlovén médiába”.

Mára világossá vált, hogy ez korántsem felel meg az igazságnak. Az Alkotmányos Ív elnevezésű (KUL) ellenzéki koalícióba tömörült négy párt – a Marjan Šarec Párt (LMŠ), a szociáldemokraták (SD), a Baloldal (Levica) és Alenka Bratušek volt kormányfő pártja (SAB) – tavalyi összbevétele nem érte el a kétmillió eurót. A négy tömörülésnek 2020 végén összesen alig félmillió eurója volt a számláin.

Az SDS köreihez viszont már 2017 tavaszán elkezdett csordogálni a pénz Magyarországról, akkor, amikor Janša pártja még ellenzékben volt. Miro Cerar kormányfő hatalma már leáldozóban volt, így nyilvánvalóvá vált, hogy megbízatása a politikai villongások miatt rövidesen véget ér. Ez egybeesett Janša nyolcadik pártelnöki újraválasztásával. Orbán Viktor magyar miniszterelnök, a kormányzó Fidesz elnöke először tette tiszteletét a Szlovén Demokrata Párt kongresszusán.

Nem sokkal később – miután Janša és Orbán szoros politikai szövetséget kötött – a Nova24TV hivatalosan is három Orbán- és Fidesz-közeli magyar médiavállalkozás tulajdonába került. Sosem derült ki, hogy a magyar üzletembereket/asszonyokat milyen gazdasági érdek vezérelte abban, hogy a nem túl népszerű Nova24TV-ben tegyék kockára a vagyonukat.

A Necenzurirano szerint a szlovén vizsgálóbizottságnak kell megerősítenie vagy eloszlatnia azt a gyanút, hogy a magyarok csak névleges tulajdonosai voltak a Nova24TV-nek, amelynek az volt az egyetlen funkciója, hogy közvetítésével magyar támogatás jusson az SDS médiarendszerébe.

A ma belügyminiszteri posztot betöltő Aleš Hojs szerepe a magyar műveletben

A portál összesítéséből kiviláglik, hogy a Magyarországról érkező utalások belépési pontja az R-Post-R cég volt, amit a szerzők szerint erre a nyilvánvaló célra hozott létre a magyar alapító. A magyar Ripostra hajazó elnevezés egy olyan céget takar, amely a Nova obzorja (Új távlatok) tulajdonosa, ez pedig a Demokracija hetilap kiadója. A Nova obzorja csatornázza az eurók áramlását Szlovénián belül.

A pénzügyi műveletek szabványosan zajlottak.

Alig két év alatt, 2017 márciusa és 2019 januárja között az R-Post-R-nek az Intesa Sanpaolo Banknál vezetett számlájára csaknem 8 millió euró érkezett. A pénzt két magyar forrás: a magyarországi infrastrukturális projektekben fontos szerepet játszó Belfry és a Ripost médiavállalkozás utalta. A Belfry és a Ripost egyaránt szorosan kötődik Mészáros Lőrinc magyar oligarchához, Orbán gyermekkori barátjához – emlékeztet a Necenzurirano.

Az R-Post-R a befutott pénzt gyakorlatilag azonnal tovább utalta az SDS-hez köthető médiumoknak rendszeres, havi apanázs formájában. A Nova24TV átlagosan havonta 110 ezer eurót kapott Magyarországról, míg a Demokracija hetilapot kiadó Nova obzorja hozzávetőlegesen 50 ezer eurót, szintén havonta.

A Nova24TV támogatásának töredékét, havi 6-7 ezer eurót a Nova hiša elnevezésű leányvállalatnak utalta tovább, amely a tévé portálját kezeli.

Magyarországról származó eurók 2019-ben is érkeztek a kormánypárti média kasszájába, amikor Aleš Hojs vette át a vezetést. A jelenlegi belügyminiszter ugyanannak az évnek a júniusában lett a Nova24TV ügyvezető igazgatója. Alig néhány héttel később a tévé 125 ezer eurót kapott az R-Post-R-től, további 143 700-at pedig a hónap második felében. A Nova24TV ekkor mindkét alkalommal 40 ezer eurót továbbított a portált kezelő Nova hišának, amelynek szintén Hojs volt az igazgatója.

Az alatt a kevesebb mint egy év alatt, amíg Hojs állt a cégek élén, a Nova24TV és a Nova hiša több mint egymillió eurót kapott Magyarországról. Ma miniszterként Hojs irányítja a többi között a rendőrséget.

A magyaroknak megéri?

Kulcskérdés az, hogy a magyarok miért utaltak ennyi pénzt Szlovéniába éveken át. Gazdasági értelemben ugyanis semmiképpen sem érte meg, hisz egy alacsony látogatottságú portál és egy gyatra nézettségű tévé kapta a pénzt. Az adatok szerint a Nova24TV nézettsége hússzor kisebb, mint a legnépszerűbb szlovén kereskedelmi televízió, a Pop TV nézettsége.

A magyarországi finanszírozás létfontosságú volt a szlovén kormányközeli médiumok számára. Nélküle már rég csődbe jutottak volna. A Nova24TV 2017 júliusa és 2020 márciusa között összesen 3,5 millió eurót kapott Magyarországról. Ez az összeg képezte forrásainak túlnyomó részét.

A beérkező pénz egy részét hivatalosan reklámbevételként könyvelték el. A Necenzurirano szerint a Nova24TV Hojs aláírásával bocsátotta ki a bevétel „fedezetéül” szolgáló számlákat. A gazdasági indokoltság azonban ismét csak erősen megkérdőjelezhető, mert a finanszírozó Belfry és Ripost nem működik Szlovéniában, így vajon miért népszerűsítené magát? Talán ez a szál felkelti a nyomozók érdeklődését – írta a portál.

A Nova hiša legalább némileg kárpótolja a magyar befektetőket, mert rendszeresen tájékoztatja csekély számú szlovéniai követőjét Orbán Viktor tevékenységéről, aki például kész arra, hogy felvegye a harcot a bevándorláspárti új német kormánnyal.

Idézték a magyar kormányfőt akkor is, amikor kijelentette, hogy minden új templom a nemzet szabadságáért és nagyságáért folytatott harc bástyája.

A Nova hiša és a Nova24TV nem titkoltan segítették a SDS kampányainak finanszírozását. Három és fél éve, 2018 tavaszán, közvetlenül a választások előtt a legnépszerűbb közösségi oldalakon, kivált a Facebookon és az Instagramon megjelentek az SDS-nek a Nova24TV és a Demokracija által fizetett hirdetései.

Forrás: Facebook
Az SDS kampányhirdetése a Nova24TV finanszírozásábanForrás: Facebook

Hogy érthetőbb legyen: a Magyarországról érkező pénzeket közvetlenül az SDS választási kampányára költötték. A politikai pártokról szóló törvény értelmében azonban sem a pártok, sem kampányaik nem finanszírozhatók külföldről. A pártok működésének felügyeletéért felelős szlovén állami számvevőszék azonban csak a közvetlenül a pártok számlájára utaló adományozók állampolgárságát ellenőrizheti. Nincs rálátása az olyan cégekből indított tranzakciókra, amelyekben politikai pártok vagy tagjaik rendelkeznek tulajdonosi részesedéssel.

Az SDS hitelezője és a magyar szál

A szlovéniai pénzügyi injekciókkal Orbán megerősítette befolyását és szoros politikai szövetségét az SDS és a magyar kormánypárt, a Fidesz között. Az R-Post-R egyébként a Belfry és a Ripost mellett mástól is kapott pénzt: több mint 700 ezer eurót utalt számlájára a szintén magyar Nouvelle Media, amit Habony Árpád, Orbán régi tanácsadója, a Fidesz ideológusa, valamint Győri Tibor, Orbán bizalmasa, kabinetjének egykori beosztottja alapított.

Az eurómilliós utalások dacára a magyarok sosem tartottak igényt a szlovén kormánypárthoz közeli médiacégek irányítására. Ezt átengedték a helyi erőknek, így az SDS prominens szlovén tagjai és lojális médiamunkásai maradtak vezető pozíciókban.

Egy független vizsgálatnak ugyanis azt is ki kellene derítenie, hogy a Szlovéniába érkező pénz tényleg magyar forrásból származik-e. Az események láncolata ugyanis lehetséges pénzmosásra utal a Magyarországról érkező tranzakciók és egy feltételezett nemzetközi hálózat között. Ez utóbbiban – több ország nyomozója szerint – a szlovén Rok Snežičnek kulcsszerepe van, a végrehajtó pedig egy bosznia-hercegovinai származású, Szlovéniában letelepedett nő, aki akkor került először a nyomozók látókörébe, amikor 2017-ben egy 450 ezer eurós kölcsönnel segítette ki Janša pártját.

Az akkor alig 31 éves Dijana Đuđič ugyanebben az évben, 2017 május elején, alig néhány héttel a Szlovéniába irányuló első jelentősebb szlovéniai magyar tranzakciók előtt előtt két bankszámlát nyitott az OTP egyik magyarországi fiókjában. Közvetlenül ezután meghatalmazottja lett egy másik harmadik számlának ugyanabban a magyar bankban, amit egy másik bosznia-hercegovinai állampolgár, hálózati kollégája nyitott.

Sosem derült ki, hogy mi történt Dijana Đuđić magyarországi számláival. A Necenzurirano információi szerint ugyanis legalább az egyik magyar bankból nem kapták meg a pénzmozgások adatait, pedig ezek megerősíthették vagy cáfolhatták volna a Đuđić és a magyar SDS-finanszírozók közötti kapcsolatok gyanúját.

Eltüntetett nyomok

A pénzforgalom nagy részét így az osztrák és a bosznia-hercegovinai hatóságoktól kapott adatokból rekonstruálták. A magyar számlákról több alkalommal utaltak át pénzt Szlovéniából Szlovákiába, majd onnan Magyarországra, hogy végül visszakerüljenek Szlovéniába. Továbbra sem tudni, hogy Dijana Đuđićnak és más boszniai állampolgároknak miért volt szüksége Magyarországra hálózatuk működtetéséhez.

Az viszont kétségtelen, hogy SDS-médiára ebből a kétes láncolatból is érkezett pénz.

A szövevényes összefonódásokat és pártfinanszírozást kellene feltérképeznie a szlovén parlamenti vizsgálóbizottságnak, amelynek elnöke két évig vonakodott az érdemi munkától. Az elmúlt hónapokban azonban a testület aktiválta magát.

Közben a magyarok – írja a Necenzurirano – elkezdték eltüntetni a nyomokat. Az R-Post-R tavaly októberben lezárta szlovén számláját az Unicreditnél. Azóta csak magyarországi számlát működtet, amit történetesen a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő MKB Bankban nyitottak meg.

Magyar tulajdonú álhírgyárak Észak-Macedóniában

A macedón titkosszolgálatok több mint 160 médiaportált észleltek és azonosítottak, amelyek álhíreket – Trump egyik kedvenc kifejezésével élve: fake newst – gyártanak azzal a szándékkal, hogy káoszt okozzanak, és lejárassák Zoran Zaev miniszterelnököt, illetve a szintén szociáldemokrata Oliver Szpasovszki belügyminisztert. A Gruevszki ellenzéki pártját, a VMRO-DPMNE-t támogató portálokat az Adinamic Media üzemelteti – írtuk a minap.

A kormánypárti médiához kötődő két magyar – ugyanaz a kettő, aki Szlovéniában is eszközölt médiabefektetéseket – nagyjából ugyanabban az időben tömeges akvizícióba kezdett Észak-Macedóniában. Mindez része annak stratégiának, hogy a jobboldali Orbán Viktorhoz hű médiavállalatok összehangoltan nyomulnak a Balkánon – állapította meg még 2018-ban a szervezett bűnözést és korrupciót feltáró OCCRP, az Organized Crime and Corruption Reporting Project a partnerei által megszerzett cégbejegyzési dokumentumok alapján. Kiderült, hogy 2017 tavasza óta a Magyar Televízió két korábbi vezetője macedóniai cégeket alapított, amelyekkel több mint féltucatnyi helyi csatornát birtokló cégekben szereztek ellenőrző részesedést.

Ezek már korábban is terjesztettek provokatív és néha légből kapott híreket, amelyek az ellenzéki és civil társadalmi csoportokat célozták meg. A felvásárlások vélhetően az Orbán-kormány azon törekvését testesítik meg, hogy konzervatív populista szövetségesei támogatásával növelje regionális befolyását – idézte az OCCRP Urbán Ágnest, a Mérték Médiaelemző kutatóját.

Orbán nyilvános megjelenése „a nyugati demokráciákkal való folyamatos konfliktusra és az orosz propaganda stílusát követő kormányzati kommunikációra épül” – hangoztatta Urbán, aki szerint ennek a politikának a hatékonysága a nemzetközi háttértől függ, ezért Orbánnak szüksége van szövetségesekre a térségben.

A balkáni üzleti lépések a Magyarországon Orbán alatt létrehozott médiamodell kiterjesztésére irányuló erőfeszítések, és összhangban állnak az illiberális demokrácia kiépítésének elképzelésével Európa szívében – vonta le a következtetést az OCCRP.

Az SDS gyűlöletbeszédének finanszírozása

A Magyarországról Szlovéniába irányuló tranzakciók felidézése, illetve egy magyar intézmény szlovéniai támogatásának története a napokban egészen véletlenül egyidejűleg, egymástól függetlenül, de párhuzamosan kapott figyelmet a szlovén sajtóban.

Miközben a Necenzurirano arról írt, hogy a szlovén kormánypárt Magyarországról kapott bőséges juttatást, a ljubljanai Mladina cikke arra emlékeztet, hogy egy helyi magyar ifjúsági szervezet országos rangra emelkedett. A magyar fiatalok is hálásak az SDS-nek – ez a címe.

A Muravidéki Magyar Ifjúsági Szervezet Szlovéniában kimondottan ismeretlennek számít. A Mladina szerint az egyesületi regisztráció során megadott telefonszám nem működik, az e-mail visszapattan, az egyesületnek pedig nincs honlapja. Varga Teodor elnök nem reagált a Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség által megadott másik e-mail címre küldött üzenetre sem, így nem derült ki az egyesület szerepe, tagjainak száma, jövőbeni álmai, sem eddig életre keltett projektjei.

Forrás: Facebook
A muravidéki magyarok Orbán Viktor miniszterelnökkel, Varga Teodor jobbról a harmadikForrás: Facebook

Az információk azért fontosak, mert a szervezet tavaly – két sikertelen próbálkozás után – országos, közérdekű tevékenységet folytató ifjúsági szervezet státuszát kapta meg, amivel jogosulttá vált állami finanszírozásra. Az idén élt is a lehetőséggel, és – egyedüli pályázóként – 35 ezer eurót nyert el az őshonos magyar közösség ifjúsági programjának finanszírozására.

Ez rekordösszeg egy ifjúsági szervezet esetében. A Szlovén Cserkészszövetség, illetve a Szlovén Katolikus Cserkészleányok Szövetsége az idén 30-30 ezer eurót, míg a Szlovéniai Hegymászó Szövetség 22 ezer eurót kapott ifjúsági programjára, akárcsak a tűzoltók. A lendvai önkormányzatban ismerik a magyar ifjúsági szervezetet, mivel helyi székhelyű, sőt a kisvárostól eddig kétszer is kapott anyagi támogatást.

A 11 szlovéniai ifjúsági szervezet ernyőszövetségeként működő, a nemzeti ifjúságpolitikát meghatározó Ifjúsági Tanácsban a Muravidéki Magyar Ifjúsági Szervezet a megfigyelői után teljes jogú státuszt kapott, holott elismerték: „a szervezet – területi lefedettség és minimális taglétszám híján– nem felel meg egy országos ifjúsági szervezet általános követelményeinek, például a területi lefedettségnek, vagy nincs minimális létszáma”. Ennek ellenére támogatják a nemzeti minősítését.

Természetesen helyes, hogy a kisebbségi szervezetek tagjait pozitívan diszkriminálják – írja a Mladina. A hosszú távú magyar-szlovén kapcsolatokat azonban jobban segítené az őszinteség.

Most ugyanis úgy tűnik, hogy a szlovén kormány csak azért növeli a magyar szervezetek támogatását, mert Orbán Viktor körei eurómilliókkal finanszírozzák az SDS propagandáját és gyűlöletbeszédét – áll a ljubljanai folyóirat cikkében.