EventsEseményekPodcasts
Loader

Find Us

HIRDETÉS

Razziára ébredt több élvonalbeli ellenzéki újságíró Indiában

Őrizetbe vett az indiai rendőrség több ellenzéki újságírót október 3-án hajnalban
Őrizetbe vett az indiai rendőrség több ellenzéki újságírót október 3-án hajnalban Szerzői jogok Dinesh Joshi/AP
Szerzői jogok Dinesh Joshi/AP
Írta: Anna Flori via BBC
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button

Egy kormánykritikus hírportál, a NewsClick főszerkesztője, néhány újságírója egy humorista és egy történész lakását kutatták át a rendőrök, majd a szerkesztőséget is felforgatták.

HIRDETÉS

Ez nem az első eset, hogy pénzügyi visszaélések gyanújával nyomozás indul kormánykritikus orgánumok ellen Indiában. Két évvel ezelőtt egy másik lap, a Dainik Bashkar tulajdonosait gyanúsították adóelkerüléssel, miután a szerkesztőség bírálta a szövetségi kormány járványkezelését. 

A NewsClick ellen sem ez az első vizsgálat, szintén 2021-ben, amikor a Dainik Bashkar is célkeresztbe került, az adóhatóság nyomozott azzal a gyanúval, hogy a portált törvénysértő módon támogatják külföldről. 

A razziáról hivatalos információ nincs

A hírportál újságírói a közösségi médiában adták hírül, hogy rajtuk ütött a rendőrség, és lefoglalták a telefonjukat vagy a laptopjukat, volt, ahol mindkettőt. Azt nem tudni, hogy a szerkesztőségből elvittek-e bármit. A rendőrség szóvivője azzal hárította a BBC kérdéseit, hogy azokra majd akkor válaszol, ha birtokában lesz bármiféle információnak ezzel kapcsolatban.

A kedd hajnali házkutatások állítólag egy augusztusban indított vizsgálattal függnek össze. Azt az aktát akkor nyitotta a rendőrség, amikor az amerikai sajtó megírta, hogy egy amerikai milliárdos, aki állítólag kínai propagandát terjeszt, más médiumok mellett a NewsClicket is támogatja. Az indiai hatóságok ebből azt a következtetést vonták le, hogy a NewsClick is benne van ebben a feltételezett propagandahálózatban. A szerkesztőség ezt egy az egyben visszautasítja. 

Dinesh Joshi/AP
Házkutatás újságíróknál ÚjdelhibenDinesh Joshi/AP

A BBC is szorult Indiában pár hónapja

A brit közszolgálati médaitársaság ottani szerkesztőségét azután vették elő a rendőrök, hogy a tévécsatorna dokumentumfilmet közölt a 2002-es véres gudzsaráti zavargásokról, és az akkor helyi kormányzó, most szövetségi kormányfő Narendra Modi szerepét firtatta. Mindaz, amit a BBC oknyomozó újságírói állítanak abban a dokumentumfilmben, bejárta a világsajtót, és meglehetősen kínos helyzetbe hozta Modit, aki tagadja, hogy bármi köze lett volna az erőszakhullámhoz, amely több mint ezer ember életébe került.

A BBC indiai szerkesztőségének munkatársait arról faggatta akkor a rendőrség, hogy miféle üzleti tevékenységet folytat a BBC ottani szervezete Indiában. Az ügy végül is másfelé vette az irányt: azzal perelte be a BBC-t az indiai állam, hogy az megsértette az indiai miniszterelnök emberi méltóságát.

Indiában körülbelül olyan szabad a sajtó, mint Törökországban

Ezt mondja a Riporterek Határok Nélkül nevű nemzetközi jogvédő szervezet, amely a 161. helyen jegyzi Indiát vonatkozó listáján. A helyzet szerintük rövid idő alatt sokat romlott, úgyhogy kénytelenek voltak a korábbi, "aggodalomra okot adó" besorolást visszaminősíteni "nagyon rossz"-ra. Véleményük szerint az indiai független sajtó helyzete most leginkább a tadzsikisztánihoz és a törökhöz hasonlítható.

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Olajat banánért, de pénzt nem – szokatlan üzletelés India és Oroszország között

Még nem tudták kimenteni az indiai alagútban rekedt munkásokat

Házkutatást tartottak a BBC irodáiban Indiában