Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Magánnyomozó: megfosztottam Harry herceget a normális tinédzserkor lehetőségétől

Access to the comments Kommentek
Írta: Nóra Shenouda
A hercegek 2021 júliusában, édesanyjuk, a néha Diana szobrának leleplezésekor
A hercegek 2021 júliusában, édesanyjuk, a néha Diana szobrának leleplezésekor   -   Szerzői jogok  Dominic Lipinski/PA Wire

Harry és Vilmos herceg, valamint feleségeik médiához fűződő kapcsolatáról mutatott be dokumentumfilmet a BBC hétfő este, amely azért is került az érdeklődés központjába, mert a brit sajtó szerint a Buckingham-palota tisztviselői szerették volna megnézni a filmet adásba kerülése előtt, ám a brit közszolgálati televízió ezt elutasította, felháborodást keltve udvari körökben. A filmben számos királyi szakértő és egy magánnyomozó is megszólal, aki azt állítja: a 2000-es években ő és társai "megfosztották" Harry herceget a normális tinédzserévek lehetőségétől.

A film a palota és a sajtó bonyolult kapcsolatát, valamint a köztük kialakult törékeny egyensúlyt boncolgatja, és azt, mely esetben működhet a megállapodás a brit királyi család tagjai és az újságírók között. Felidézték, hogy annak idején Katalinnal, Vilmos herceg barátnőjével sem volt felhőtlen ez a kapcsolat, főleg, mert úgy érezték, a fiatal nő a nyilvános eseményeken szándékosan elfordította a fejét, hogy ne tudjanak róla jó képet csinálni.

PAUL ELLIS/AP2008
Katalin és Vilmos 2008-banPAUL ELLIS/AP2008

Ugyanebben az időben férjét, Vilmost sem kímélték, aki házasságuk első néhány évében nem nagyon vállalt királyi kötelezettségeket, mert volt egy megállapodása a nagymamájával, a királynővel: néhány évig még nem kell túl sok nyilvános eseményen megjelennie, dolgozhat mentőhelikopter-pilótaként, és nyugalomban alapíthat családot Katalinnal. A brit sajtó azonban nem értékelte a cambridge-i herceg polgári idilljét, kijelentették róla, hogy "work-shy", magyarán lusta. A BBC műsorvezetője szerint ez is jól mutatja, hogy ha a királyi család egy tagja nem tartja magát a kimondatlan "szerződéshez", ami a sajtó és közte van, akkor nekitámadnak.

Harry lett az "új Diana"

Harry-t és Vilmost édesanyjuk, Diana halála után egy ideig békénhagyta a média, de a 2000-es években ismét célkeresztbe kerültek. A filmben nyilatkozó Gavin Burrows volt magánnyomozó azt mondta, hogy a bulvársajtó Harry-t tekintette az "új Dianának", és bocsánatot kért, amiért elfogadott egy megbízatást, amely alapján Harry egykori barátnőjét, Chelsy Davy-t figyelte meg. Burrows azt is mondta, hogy sokkal jobban érdekelte anno a News of the World szerkesztőit Harry, mint bátyja, Vilmos, mert ha a fiatalabbik herceget tették címlapra, azzal több példányt lehetett eladni. Hozzátette: akkoriban a média kegyetlen volt, mindenféle erkölcsi fenntartások nélküli, és sajnálja, ahogyan ő személy szerint Harry herceggel bánt.

Burrows, aki tanú a News of the World és a Sun ellen jelenleg zajló jogi eljárásokban, arról beszélt a filmben, hogy később, már 2004-ben Harry akkori barátnőjét, Chelsy Davy-t is lehallgatták, a szerkesztőket főleg a fiatal hölgy volt barátai, tanulmányai és egészségügyi adatai érdekelték.

ANDRES LEIGHTON/AP2007
Chelsy Davy és Harry herceg a 2007-es krikettvilágkupánANDRES LEIGHTON/AP2007

Habár Vilmos herceg felesége, akkori barátnője, Katalin is céltáblájukra került, mára csak Harry herceg folytat jogi eljárást a két kiadvány (News of the World és Sun) kiadója, a News Group Newspapers, valamint a Daily Mirror tulajdonosa ellen. A News of the World 2011-ben megszűnt, miután kitudódott, hogy illegális módszereket alkalmaztak, a többi között számos híresség telefonját hallgatták le, így szereztek exkluzív információkat. A herceg eddig nem mutatta a jelét, hogy hajlandó peren kívül megegyezni, márpedig egy sajtóper, amelyben az Egyesült Királyság uralkodójának unokája a felperes, eddig hallatlan a brit közéletben.

A Buckingham-palota mint viperafészek

A film talán legfontosabb állítása, hogy Vilmoséknak fájt, hogy Harry és felesége, Meghan népszerűsége az egekbe szökött 2017 novemberi eljegyzésüket követően és még 2018 májusi házasságuk után mintegy fél évvel is magasan álltak a népszerűségi versenyben, ami a királyi család tagjai között zajlik, ezért háztartásuk elkezdett pletykákat kiszivárogtatni a sajtónak Meghanről és arról, hogy Vilmos még az ismerkedési szakaszban figyelmeztette öccsét arra: óvatosan haladjon előre a kapcsolatukban.

A dokumentumfilmben olyan állítások hangzanak el, amelyek szerint a Buckingham-palota valóságos "viperafészek", a királyi család jobban próbálja manipulálni a sajtót, mint azt bárki is képzeli, a magasrangú tagok különálló háztartásainak tagjai pedig különböző módszerekkel próbálnak meg főnökeiknek jobb sajtót teremteni. Egyébként ezek az állítások egyáltalán nem új keletűek, és köztudottak is: a Buckingham-palota a királynő hivatala, a Clarence House Károly wales-i hercegé és feleségéé, Camilláé, a Kensington-palota pedig Vilmos cambridge-i hercegé és feleségéé, Kataliné. Ismeretes, hogy a háztartások alkalmazottai, tisztviselői időről-időre rivalizálnak egymással, személyes vagy szakmai okokból, ez pedig megmutatkozik abban is, ahogyan feletteseik a sajtóban megjelennek. Az, hogy két, egymással rivalizáló királyi háztartás mire képes, a legjobban az úgynevezett Wales-iek háborújában mutatkozott meg még a 90-es években, amikor Diana wales-i hercegnő és Károly wales-i herceg válása napirendre került, és barátaik, beosztottaik, sajtótitkáraik, inasaik, gyakorlatilag teljes holdudvaruk beszállt a csatározásba, a sajtónak minden nap szivárogtatva olyan információkat, amelyektől azt remélték, hogy saját javukra fordíthatják a közvéleményt.

Királyi bojkott jön?

A brit sajtó napok óta arról cikkezik, hogy a három palota összefogott, és a film adásba kerülése előtt azzal fenyegették a BBC-t, hogy bojkottálják őket a jövőben, ha leadják azt. Egy bennfenntes szerint a 95 éves II. Erzsébetet feldúlta, hogy nem láthatta a dokumentumfilmet, mielőtt az adásba került.

LEFTERIS PITARAKIS/AP2009
Trooping the ColourLEFTERIS PITARAKIS/AP2009

A film műsorvezetője egyébként az az Amol Rajan, aki köztársaságpártinak tartja magát, és korábban azt nyilatkozta a monarchiáról, hogy "abszurd" intézmény.