Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Orosz trollok árasztják el a nyugati híroldalakat

Access to the comments Kommentek
Írta: Kiss Gábor
A kép illusztráció
A kép illusztráció   -   Szerzői jogok  AP Photo

Újabb komoly hadműveletbe kezdett Moszkva, hogy befolyásolja a közvéleményt: a nyugati online újságok kommentoldalain egymást érik az olyan bejegyzések, amelyek az orosz érdekeket támogatják - írja a BBC, egy új kutatásra hivatkozva.

A Cardiff Egyetem kutatóintézete (Crime and Security Research Institute) azt állapította meg, hogy 32 prominens médiahonlap került a Kreml célkeresztjébe, köztük a Mail Online, az Express és a Times.

A kommenteket úgy juttatták vissza az orosz nyelvű médiába, hogy azok hírek alapjává váltak. A taktikát idén fedezték fel. A műveletről úgy vélik, hogy egyre terebélyesedik legalább 2018 óta, és nemrégiben a nyugati erők afganisztáni kivonulására fókuszált.

A cardiffi kutatók példaként említik, hogy a múlt hónapban a Mail Online egyik történetéhez, amely a tálibok győzelméről szólt Afganisztánban, 2500 komment érkezett. Egy részükről sejteni lehet, hogy egy szervezett orosz kampány része volt.

Néhány kommentet kiemelve olyan címmel jelent meg cikk egy orosz hírportálon, hogy "A britek a nyugati civilizáció végéhez hasonlítják a tálibok hatalomra jutását".

A kutatás szerint ez volt az egyik abból a 18 friss történetből, amely Kabul eleséséről szólt, és amelyeket olyan olvasói kommentek alapján írtak, amelyek brit és amerikai oldalakon jelentek meg. Ezek a cikkek mind azt az orosz narratívát támasztják alá, hogy vége a liberális demokráciának, a NATO kudarcot vallott, és a témát Ukrajna nyugati támogatásával is kapcsolatba hozták.

A kutatók 242 kifejezetten oroszbarát cikket azonosítottak, amelyek Nyugat-ellenes állításokkal voltak tele. Sablonfelismerő technikákat alkalmazva elemezték az olvasói bejegyzéseket, és így jutottak arra a következtetésre, hogy néhány profilról szervezetten állítják elő a Kreml-barát tartalmakat. Egyes olvasók a honlapokon azzal vádolták a kommentek íróit, hogy orosz trollok, de többnyire nem kaptak választ.

A kommentek alapján írt cikkeket arra használták, hogy azt sugallják, a nyugati polgárok körében sokan támogatják Oroszországot és Vlagyimir Putyin politikáját. A cikkeket nemcsak Oroszországban publikálták, hanem európai országokban is, például Bulgáriában. A tartalmakat aztán a közösségi médiában tovább terjesztik, így a Telegramon is.

Az egyik profilról megállapították, hogy 69-szer váltott helyet, és 549-szer cserélt nevet azóta, hogy júniusban létrehozták.

Martin Innes professzor "szofisztikáltnak" nevezte ezt a módszert, amellyel kihasználják azt, hogy miközben a közösségi oldalakon megpróbálják kiszűrni a befolyásoló kampányokat, a hagyományos mainstream oldalakon kevesebb a biztonsági intézkedés ez ügyben.

"Sokáig azt gondolták, hogy a befolyásoló műveletek (influence operations) csak a hamis közösségi profilokat használják. A mostani kutatás rávilágít arra, hogy a többi médiát is hogyan manipulálják, csaknem ipari méretekben" - magyarázta Martin Innes a BBC-nek.