EventsEsemények
Loader

Find Us

HIRDETÉS

A bulvárpápa Rupert Murdoch: 92 éves nőfaló, királycsináló médiamogul és könyörtelen üzletember

Rupert Murdoch a brit parlamenti meghallgatás előtt, 2011-ben
Rupert Murdoch a brit parlamenti meghallgatás előtt, 2011-ben Szerzői jogok AP Photo/Matt Dunham
Szerzői jogok AP Photo/Matt Dunham
Írta: Németh Árpád
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button

„Nem alkalmas egy nagy nemzetközi vállalat irányítására” – állapította meg Rupert Murdochról a brit parlament kulturális bizottsága egyik lapjának lehallgatási botrány után. A médiamágnás ezután még több mint egy évtizeden át bővítette birodalmát, és csak a napokban vonult vissza, 92 évesen.

HIRDETÉS

Az elmúlt évek egyik legsikeresebb sorozata, egyes kritikusok szerint korunk legjobb szériája az idén tavasszal befejeződött Utódlás. A négy évadra nyúló sztori egy médiabirodalom működése és tulajdonosa, valamint annak reménybeli utódai és a köztük zajló játszmák körül bonyolódik. A sorozat forgatókönyvírója nemrégiben nyilvánosan is elismerte, hogy a Murdoch-dinasztia inspirálta annak megalkotására, bár azt is hozzátette: alaposan változatott a karaktereken, és más családok példájából is merített ötleteket. Azt híresztelték: Jesse Armstrong közvetlenül a Murdoch-család tagjaitól is kapott bizalmas füleseket pikáns részletekről.

Mindenesetre fikció és a valós élet közötti hasonlóság szinte tapintható.

Egy, az éltes korában is félelmetes és határozott patriarcha, illetve három, a családi vállalkozás vezető tisztségéért küzdő felnőtt gyermeke a hőse a történetnek. Médiabirodalmuk a digitális korban az alkalmazkodásért és a túlélésért küzd.

A filmbeli nagyvállalkozó mintájául szolgáló üzletember, Rupert Murdoch négyszer nősült. Második házasságából három gyermeke született, egy lány, Elisabeth; illetve két fivér, Lachlan és James – akik mintha csak a sorozatból léptek volna elő. A családfa segít a körülmények megértetésében.

A Murdoch-családfa
A Murdoch-családfaForrás: AP

A három utódjelölt versenyéből Lachlan került ki győztesen, és ő veszi át a cégirányítást azok után, hogy apja, a királycsinálónak is nevezett, 92 éves médiamágnás bejelentette visszavonulását – pontosabban azt, hogy új szerepeket fog vállalni. Hogy pontosan milyet, azt nem részletezte.

Az Utódlásban is felbukkan Logan Roy/Rupert Murdoch első házasságából származó fia, Connor, bár a való életben ő nő, Prudence Murdoch. Íme, a Murdoch család tagjai a filmes átültetésben.

Az Utódlás szereplői, és valós nevük
Az Utódlás szereplői, és valós nevükForrás: IMDb

A jóval fiatalabb, húszas éveiben járó lányok, Grace és Chloe nem kaptak szerepet a televíziós alkotásban.

A dinasztia

„A család mindig is nagyon fontos szerepet játszott Rupert Murdoch életében, kivált abból a szempontból, hogy létrehozza a dinasztiát” – állította a Murdoch-dinasztia felemelkedése című dokumentumfilmben a Sunday Times korábbi szerkesztője. Andrew Neil szerint az apa a két fiút készítette fel a vezetői feladatra. „És szerette kijátszani őket egymás ellen, hogy meggyőződjön, miként maradnak életben” – idézte fel Murdoch bizalmasa, a Sky tévécsatorna későbbi vezére.

Andrew Neil és Rupert Murdoch a Sky csatorna londoni bemutatkozásán, 1989-ben
Andrew Neil és Rupert Murdoch a Sky csatorna londoni bemutatkozásán, 1989-benAP Photo/John Redman

James volt éveken át a kijelölt trónörökös, de 2011-ben minden tisztségéről lemondott az egész vállalatcsoportot megrázó lehallgatási botrány kirobbanása után. Apja, Rupert Murdoch kénytelen volt bezárni a News of the World szerkesztőségét, miután kiderült, a tulajdonába tartozó lapok újságírói a brit uralkodói család tagjainak, hírességeknek, fronton elesett katonák hozzátartozóinak, bombamerénylet áldozatainak, sőt egy meggyilkolt diáklánynak a telefonját is lehallgatták azzal a céllal, hogy első kézből származó „szenzációs” értesüléseikkel gyarapítsák az olvasói tábort.

Újságírók hada várta a lehallgatási botrány miatt beidézett Rupert Murdochot, és fiát, Jamest, 2011-ben
Újságírók hada várta a lehallgatási botrány miatt beidézett Rupert Murdochot, és fiát, Jamest, 2011-benAP Photo/Elizabeth Dalziel

James Murdoch 2015-ben vette át apja helyét az idő közben névváltoztatáson átesett 21st Century Fox vezérigazgatói posztján. A stúdiót azonban 2019-ben több mint 71 milliárd dollárért felvásárolta a Disney (ez mai áron több mint 26 ezer milliárd forint!), a következő évben pedig James szerkesztési „nézeteltérések” miatt lemondott a másik családi cég, a News Corp. igazgatótanácsában betöltött tisztségéről. Sosem titkolta különösebben, hogy nem ért egyet a Fox News jobboldali irányvonaléval és az apja által felügyelt csatornák éghajlatváltozásról szóló tudósításaival.

Lachlan, Rupert és James Murdoch egy Beverly Hills-i televíziós gálán, 2014-ben
Lachlan, Rupert és James Murdoch egy Beverly Hills-i televíziós gálán, 2014-benPhoto by Dan Steinberg/Invision/AP Images

Ezzel megnyílt az út Lachlan előtt, aki 2005-ben ugyan apja szülőföldjére, Ausztráliába költözött, de tíz évvel később csatlakozott a családhoz, és ő lett a News Corp. elnöke.

„Már egy évtizede egyértelmű, hogy Lachlan a kiválasztott fiú” – mondta Rupert Murdoch visszavonulása után Brian Stelter, a Vanity Fair különtudósítója.

Cicikkel teli újság

Rupert Murdoch a hatvanas évektől építette fel kisebb, de szerteágazó vállalkozásaiból globális, elképesztő politikai és közéleti befolyással bíró óriáscégét.

Az üzletemberi könyörtelensége miatt rettegett, energiája miatt viszont tisztelt Murdoch Ausztrália, az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok médiatérképét alakította befolyásos újságok – köztük a Sun és a Times –, illetve műsorszolgáltatók – például a Sky és a Fox News – tulajdonosaként.

Miután 1968-ban megvette első brit lapját, a News of the Worldöt, tapintatosan megkérdezték tőle: bele kíván-e szólni a szerkesztőségi munkába.

„Nem azért jöttem idáig, hogy ne szóljak bele” – mordult vissza.

Elképzeléseit a gyengélkedő Sun megvásárlása után tette világossá. Larry Lamb szerkesztő egyértelmű utasításokat kapott az új tulajdonostól.

„Azt akarom, hogy a méretes lap tele legyen cicikkel!”

HIRDETÉS

A szex és a szenzáció elegyével a példányszám az egekbe szökött, és a Sun a szigetország legolvasottabb napilapjává vált. A bevált formulán azóta sem változtattak.

Murdoch lapjait gyakran vádolták politikai manipulációval, mások cinikusnak nevezték, mert a szenzációéhes közönségnek való megfelelésével lezüllesztette az újságírás színvonalát. Minden kritika lepergett róla.

Tizennyolc évvel érkezése után, 1986-ban – amikor már a tekintélyes Times és a Sunday Times is a tulajdonába került – a négy lapot egyetlen hatalmas, számítógépes tördelésű és vezérlésű nyomdába költöztette, hatezer nyomdaipari alkalmazottat pedig elbocsátott. A tizenhárom hónapig tartó tiltakozássorozat sem tántorította el döntésétől.

A médiamágnás hűséges tisztelői mindig is magasztalták pimaszságáért és elképesztő kockázatvállalási hajlandóságáért.

A televíziózás forradalma következett, amikor Murdoch 1989-ben elindította a műholdas Sky Channel tévéműsorát az Egyesült Királyságban. A programot ért kritikák ellenére a parabolaantennák hamarosan mindennapossá váltak a brit otthonokban, a Sky pedig felvásárolta a rivális BSB-t, és tovább növelte profitját.

HIRDETÉS
Jamie Carragher, a Sky Sports szakértője a Premier League egyik meccsén, 2018-ban
Jamie Carragher, a Sky Sports szakértője a Premier League egyik meccsén, 2018-banAP Photo/Rui Vieira

A brit elsőosztályú liga vezető csapatai 1991-ben állapodtak meg a professzionális liga elindításában. A Premier League a következő idényben rajtolt, Murdoch pedig azonnal lecsapott az exkluzív közvetítési jogokra – megelőzve a kereskedelmi ITV és a közszolgálati BBC csatornát. Ezzel csak megszilárdította pozícióját a médiavilágban.

Lenin szobra és munkáspárti kampány

Ellentmondásos személyiségnek számít, és számos botrányt kavart – persze a példányszám növeléséért. Az olvasottsággal hatalomra tett szert. Lapjait a többi között azzal is vádolták, hogy politikai szövetségesei választási győzelmének biztosítása érdekében elferdítik a híreket.

Az 1931-ben Melbourne-ben született Murdoch már fiatalon érdeklődött a média iránt. A tekintélyes Oxfordi Egyetemen, Angliában megkísérelte megvásárolni a diáklapot. Akkoriban még a baloldali politikával kacérkodott: Lenin mellszobra állt kandallója párkányán, miközben a Munkáspártja mellett kampányolt.

A média iránti kötődés családi örökség. Édesapja, Sir Keith Murdoch, Ausztrália egyik legkiválóbb újságírója 1953-ban halt meg, és a családra hagyta egyetlen újságja, az Adelaide News többségi részesedését. Rupert 22 évesen tért vissza Nagy-Britanniából, hogy hogy átvegye a lap irányítását.

Gyorsan bővítette az üzletágat. Ausztráliában és Új-Zélandon újságok tucatjait vásárolta fel, majd az Egyesült Királyságban ellesett bulvártechnikák alkalmazásával növelte a példányszámukat. Köztudott, hogy néha személyesen írta a címlapokat és alakította át az oldalakat, bár állítása szerint nagy szabadságot adott a szerkesztőknek.

HIRDETÉS

Murdoch ambíciói azonban globálisak voltak.

Gyakorlatilag a brit kabinet tagja volt

Az Egyesült Államokban szintén korán, 1976-ban megvetette a lábát a New York Post bulvárlap megvásárlásával. Kilenc évvel később a tulajdonában levő News Corp. felvásárolta az egyik hollywoodi filmstúdiót, 20th Century Foxot, majd a három addigi mellé létrehozta Amerika negyedik nagy televíziós hálózatát, a Foxot.

A Simpson családot 1989 óta sugározzák világszerte
A Simpson családot 1989 óta sugározzák világszerteForrás: IMDb

A Fox műsorai – köztük a Simpson család rajzfilmsorozat – az egész világon értékesíthetők voltak, míg a Fox News a populista, jobboldali szemléletet jelenítette meg először az amerikai tévéhírekben.

Nem volt azonban zökkenőmentes diadalmenet a cégcsoport története. A nyolcvanas évek végére Murdoch birodalma szinte önmegsemmisítő méretű adósságokat halmozott fel, de nemcsak hogy túlélte a drámai időszakot, hanem ekkoriban faragott vezető könyvkiadót a New York-i székhelyű HarperCollinsból, miközben megvásárolta az üzleti körök világszerte kedvelt konzervatív lapját, a The Wall Street Journalt és a hongkongi Star TV-t, amely egész Ázsiában teríti műsorát.

Sokakat aggasztott a médiavilágbeli egyre növekvő befolyása, kivált pedig a politikára gyakorolt hatása. „Azt mondják: versenyellenesek vagyunk, amikor olyasmit teszünk, amit a világon bárki megtehet” – védekezett.

HIRDETÉS

Bevett gyakorlata volt, hogy a győztesek pártok oldalára állt. A nyolcvanas és kilencvenes években brit kiadványai a regnáló tory kormányt támogatták. Amikor azonban már sejthető volt a hosszú konzervatív kormányzás vége, ausztráliai találkozóra hívta munkáspárti Tony Blairt, és 1997-es megválasztása előtt, lapjai pedig azt az utasítást kapták, hogy csillapítsák a brit baloldal bírálatát.

Murdoch gyakorlatilag a kabinet tagja volt – kesergett akkoriban egy korábbi Downing Street-i tisztviselő.

Az évek során más vezető politikusokkal is együttműködött, köztük Stephen Harper konzervatív kanadai miniszterelnökkel, valamint az amerikai, demokrata Barack Obama és a republikánus Donald Trump elnökkel.

A meggyilkolt kislány lehallgatott telefonja

Eltűnt Milly Dowler – riasztották a rendőrséget a 13 éves lány szülei 2002 márciusában. Az eset példátlan visszhangot váltott ki az Egyesült Királyságban, hónapokig tartó témát szolgáltatva a bulvárlapoknak.

Murdoch első brit lapja, a News of the World elképesztő vehemenciával szimatolt a hírmorzsák után, és attól sem riadt vissza, hogy az eltűnt iskolás telefonjának meghekkelésével lehallgassa hangpostáját. A szenzációt beharangozó cikkekben azzal áltatták a kétségbeesett szülőket, hogy gyermekük még él.

HIRDETÉS

Milly Dowler maradványait fél évvel később, 2002 szeptemberében fedezték fel. Gyilkosa megerőszakolta, majd megölte. Később ugyanígy végzett még két lánnyal és egy negyediket is megkísérelt megölni. A sorozatgyilkos, Levi Bellfield évekkel később, 2016-ban ismerte el Milly gyilkosságát, és háromszori életfogytiglant kapott.

A News of the World lelketlen lehallgatási botránya azonban már korábban, 2011-ben kiderült.

Rupert Murdochot újságírók vonták felelősségre, miután találkozott Milly Dowler szüleivel és nővérével, 2011-ben
Rupert Murdochot újságírók vonták felelősségre, miután találkozott Milly Dowler szüleivel és nővérével, 2011-benAP Photo/Kirsty Wigglesworth

A laptulajdonos, Rupert Murdoch nyilvános és megalázó bocsánatkérésre, valamint a News of the World szerkesztőségének bezárására kényszerült.

„Ledarálom a kib@szott csontjait, hogy kenyeret dagasszak belőle” – harsogta a Murdochról mintázott családfő, Roy Logan az Utódlás egyik epizódjában. Akár Murdoch is lehetett volna, aki egyszer azt találta mondani: „Nem lehetsz esélytelen és harminc éven át sikeres anélkül, hogy ne hagynál magad után sebeket”.

Nem alkalmas egy nagy nemzetközi vállalat irányítására

– állapították meg Murdochról a brit parlamenti alsóház kulturális bizottságának tagjai az ügy miatt indított parlamenti vizsgálat lezárulta után.

HIRDETÉS

A botrány után egy időre visszafogta terjeszkedési terveit, nem sokkal később azonban – már jócskán nyolcvan felett – újabb üzleteket kötött.

Olyan ütemben szerelmes, mint VIII. Henrik

Miután 92 évesen lemondott a cégirányításról, még több ideje maradt a nőkre, és ezzel maga is a bulvárlapok címoldalára került.

Az év elején, nem sokkal azután, hogy bejelentette válását Jerry Halltól, Murdoch megkérte a 66 éves Ann Lesley Smith kezét, pedig csak hét hónapja randiztak. Az eljegyzés tiszavirág életű volt, egy hónapig sem tartott, mert az aggastyán vőlegény számára „egyre kényelmetlenebbé vált a nő szókimondó evangéliumi nézetei miatt”. Nyomban talált új barátnőt: Elena Zsukova 66 éves tengerbiológus, és Roman Abramovics, a milliárdos orosz oligarcha egykori anyósa. 

Murdoch olyan ütemben szerelmes, mint VIII. Henrik király – írta az Evening Standard, bár tény, hogy a médiamogul feleségeire busás eltartás vár a kegyetlen halál helyett.

Murdoch termékeny házassági karrierjét az ötvenes évek derekán kezdte. Azóta kevés időt töltött magányosan.

HIRDETÉS

Első házasságát a vonzó légiutas-kísérővel és modellel, Patricia Bookerrel ellenezte Murdoch félelmetes édesanyja, Dame Elisabeth Murdoch. Mégis egybekeltek, és ebből a nászból született első lánya, Prudence, akim később rettenetesen összeveszett apjával, amiért az egy sajtótájékoztatón három utódáról beszélt – akik második házasságában születtek -, és elsőszülött lányáról megfeledkezett.

Booker és Murdoch 1967-ben elváltak. A férfi még ugyanabban az évben feleségül vette a glasgow-i születésű Anna Torvo újságírót, akit akkor ismert meg, amikor nem sokkal korábban interjút kért tőle.

„Úgy esett be, mint a forgószél. Nagyon csábító volt” – emlékezett rá vissza férje. Anna harminckét éves házasságuk alatt egy emberrablást és a halált is megúszta, amikor 1969-ben tévedésből Murdoch egyik beosztottjának a feleségét rabolták el helyette. Három közös gyermekük: Elisabeth, Lachlan és James volt sokáig a cégbirodalom potenciális vezetője.

Rupert Murdoch azután hagyta el második feleségét, hogy megismerkedett a hongkongi Star TV akkor 29 éves, káprázatos gyakornokával. Az akkor már 68 éves Murdochot annyira megigézte Wendi Deng, hogy 17 nappal a válás kimondása után feleségül vette, előző feleségének, Annának pedig 1,7 milliárd dollárt fizetett.

Rupert Murdoch és Wendi Deng a Vanity Fair gáláján, 2013-ban
Rupert Murdoch és Wendi Deng a Vanity Fair gáláján, 2013-banPhoto by Jordan Strauss/Invision/AP

Két gyermekük, Grace és Chloe, rangos amerikai egyetemeken tanulnak. Deng Kína keleti részén született, szülei a kommunista párt tagjai voltak, mégis ínségben éltek. „Nem volt meleg vízünk” – idézte fel a brit Vogue-nak Deng.

HIRDETÉS

Murdoch azonban otthagyta Denget is, majd válása után – legalábbis a saját mércéje szerint – egy lélegzetvételnyi szünet után Jerry Hallnak kezdett udvarolni. Az egykori szupermodell négy gyermekének édesapja egyébként Mick Jagger, a Rolling Stones frontembere. Egy héttel Murdoch 85. születésnapja előtt kötöttek házasságot.

Ez a frigy sem tartott túl sokáig. Tavaly decemberben Murdoch mayfairi otthonában már Ann Lesley Smith-tel ünnepelte a karácsonyt, a már beharangozott esküvőtől azonban elriasztotta a countryénekes volt feleségének leplezetlen vallásossága.

Az új barátnő egyelőre a korábban már említett Elena Zsukova molekuláris biológus és a cukorbetegség specialistája. Az ő lánya, Dása korábban a Chelsea tulajdonosának, az orosz oligarcha Roman Abramovicsnak volt a felesége.

A Murdoch család egyébként a mesés birodalom dacára nem mesésen gazdag: a nettó vagyont 17,4 milliárd dollárra becsüli a Forbes magazin.

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Egy birodalom hanyatlása vagy új kezdete? Rupert Murdoch médiamágnás lelép a színről

A Fox News a jelek szerint szakított Trumppal

Megvétózták Murdoch tévévásárlási tervét a britek