Újabb ellenzéki hírportált tiltottak be Oroszországban

Moszkva
Moszkva Szerzői jogok Alexander Zemlianichenko/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
Írta: Zoltan Siposhegyi
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button

Az újságírókat előbb külföldi ügynököknek minősítették, majd házkutatást tartottak náluk. Végül bezárták a szerkesztőséget.

HIRDETÉS

Oroszországban csütörtökön nemkívánatosnak minősítették és betiltották a proekt.media nevű ellenzéki oknyomozó hírportált nemzetbiztonsági okokra hivatkozva.

Az orosz főügyész hivatala szerint a hírportál mögött álló, amerikai székhelyű Project Media civilszervezet tevékenységével veszélyt jelentett az alkotmányos rendre és a nemzetbiztonságra. Az orosz igazságügyi miniszter emellett külföldi ügynököknek nyilvánította a proekt.media hat és a Szabad Európa két újságíróját. Roman Badanyin, a proekt.media főszerkesztője is felkerült a lajstromra.

A proekt.media a múlt hónapban került a figyelem központjában, amikor a rendőrség házkutatást tartott három újságírójánál. A rendőrség laptopokat és egyéb bizonyítékokat foglalt le. Mihail Rubin főszerkesztő-helyettest őrizetbe vették.

Evgeny Feldman/Evgeny Feldman
Orosz újságíróEvgeny Feldman/Evgeny Feldman

A hírportál több oknyomozó riportot tett közzé orosz kormánytisztségviselők és Vlagyimir Putyin elnökhöz közel álló vállalkozók állítólagos korrupciójáról és visszaéléseiről.

Ellenzéki újságíró = idegen ügynök

Az orosz médiatörvény értelmében a hatóságok bármikor külföldi ügynöknek minősíthetnek egy médiumot. Innentől kezdve pedig a szerkesztőknek minden cikk vagy videós tartalom felett fel kell tüntetniük, hogy az más államok érdekeit szolgálja. Ezt a szabályozást 2019-ben kiterjesztették magánszemélyekre, köztük bloggerekre is, jogvédők szerint azzal a céllal, hogy elhallgattassák a másként gondolkodókat. A külföldi ügynökök oroszországi listáján jelenleg 28 személy és sajtóorgánum szerepel.

A szeptemberi parlamenti választások közeledtével idén megnőtt az orosz ellenzéki politikusokra és médiumokra nehezedő nyomás, és ezt több független sajtóorgánum is kifogásolta. A közelmúltban idegen ügynöknek minősítették a Meduza és a VTimes hírportált. A vonatkozó törvény értelmében a Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió súlyos bírságokat kapott, amiért anyagain nem tüntette fel, hogy ilyen ügynök készítette őket.

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Megszökött egy ugandai sportoló Japánban a hotelszobájából, mert nem akar hazatérni

Megmutatták Alekszej Navalnij holttestét az édesanyjának

LMBTQ-indexen Dosztojevszkij, Platón, Stephen King, Oscar Wilde és mások művei Oroszországban