rendkívüli hír
Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Oroszországban egyre nagyobb a nyomás a független médián

Access to the comments Kommentek
Írta: MTI és Reuters
Archív felvétel: Putyin elnök az orosz újságok és hírügynökségek vezetőivel találkozik
Archív felvétel: Putyin elnök az orosz újságok és hírügynökségek vezetőivel találkozik   -   Szerzői jogok  MTI/EPA/Szputnyik pool/Elnöki sajtószolgálat/Alekszej Druzsinyin
Betűméret Aa Aa

Külföldi ügynökké nyilvánították a Dozsgy független tévécsatornát Oroszországban. Ez szakértők szerint azt jelzi, hogy a választások közeledtével a hatóságok fokozzák a nyomást a kritikus médián.

Az igazságügyi minisztérium bejelentése szerint a már kizárólag az interneten sugárzó Dozsgy mellett a Vázsnij Isztorij oknyomozó portált, illetve az iStories-nak dolgozó hét tényfeltáró újságírót is külföldi ügynöknek minősítettek.

A Reuters emlékeztet rá, hogy a kifejezés "negatív szovjet korabeli konnotációkat hordoz", és az így megjelölt személyeket külön kormányzati ellenőrzésnek veti alá. A megbélyegzés hatására már eddig is több orosz médium úgy döntött, hogy bezár, mivel szinte ellehetetlenült a szponzorok és hirdetők megtalálása.

A Dozsgy fellebbezni fog

Natalja Szindejeva, a csatorna vezetője tisztességtelennek nevezte ezt az intézkedést, és leszögezte, hogy maximálisan átlátható volt a tájékoztatásuk a finanszírozásukkal kapcsolatban, közzétettek minden pénzügyi dokumentumot.

Ostoba döntés. Nem vagyunk külföldi ügynökök, egy médiaorgánum vagyunk,

amely tizenegy éve jelen van Oroszországban, és amelyet mindenki ismer, így a döntéshozók is" - mondta az AP amerikai hírügynökségnek, hozzátéve, hogy fellebbezni fognak.

Végezetül hangsúlyozta: a lépés még inkább megnehezíti a munkájukat, a megbélyegzés pedig több vállalatot eltántoríthat attól, hogy náluk hirdessenek. "Reméljük, hogy a nézőink nem hagynak el" - fogalmazott.

A Dozsgy gyakran élesen bírálta az orosz hatóságok kemény fellépését a másként gondolkodókkal szemben, rendszeresen tudósított tüntetésekről, valamint részletesen foglalkozott például a tavaly nyáron megmérgezett, majd idén bebörtönzött Alekszej Navalnij ellenzéki politikus ügyével is.

"Más államok érdekei"

A Kreml júniusban megvonta a tévécsatorna akkreditációját, arra hivatkozván, hogy a társaság támogatta év elején a Navalnij melletti, engedély nélküli demonstrációkat. Ezt a Dozsgy tagadja.

A vonatkozó orosz törvény értelmében a külföldi ügynöknek minősített tömegtájékoztatási eszközök anyagai csakis ilyen megjelöléssel terjeszthetők, fel kell tüntetni minden tartalmukon, hogy más államok érdekeit szolgálják. Ezt a szabályozást 2019-ben kiterjesztették magánszemélyekre, köztük bloggerekre is, jogvédők szerint azzal a céllal, hogy elhallgattassák a másként gondolkodókat.