rendkívüli hír
Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Menesztették az Index főszerkesztőjét

Egy hónapja állították át a barométert
Egy hónapja állították át a barométert   -   Szerzői jogok  https://szabadindex.eu/
Betűméret Aa Aa

Menesztették Dull Szabolcsot, az Index főszerkesztőjét szerda délelőtt - számolt be a 444.hu.

A hírt Bodolai László, a szerkesztőséget felügyelő Magyar Fejlődésért Alapítvány (MFA) kuratóriumának elnöke közölte. A döntést azzal indokolta, hogy "az utóbbi napok megmutatták: a főszerkesztőnek nem volt módja a piaci helyzetet kedvezőtlenül befolyásoló belső folyamatokat megállítani vagy kontrollálni".

"A lap függetlensége nincs és nem volt veszélyben, jelenleg egy belső aggódás által generált bizonytalanság gazdasági hatása a legnagyobb veszély, ami a lapra leselkedik.”
Bodolai László
Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi elnöke

A döntésről szóló közleményből kiderül, hogy Bodolai levelet írt a szerkesztőségnek, mely szerint "a lap függetlensége nincs és nem volt veszélyben, jelenleg egy belső aggódás által generált bizonytalanság gazdasági hatása a legnagyobb veszély, ami a lapra leselkedik.”

Dull: Nem véletlenül érezte az Index szerkesztősége veszélyben magát

"Nem véletlenül érezte az Index szerkesztősége veszélyben magát, és nem véletlenül döntöttem úgy, hogy átállítom a szabadságunkat jelző barométert. Mindvégig az Index szerkesztőségének érdekeit tartottam szem előtt, ahogy ez főszerkesztőként kötelességem is volt" - írta Dull Szabolcs az oldalon megjelent közleményében.

Az elmúlt hetek eseményei még jobban meggyőztek arról, hogy Magyarországnak szüksége van egy olyan lapra, ahol nem lopakodó külső erők határoznak arról, mi kerüljön az újságba és kik csinálják azt az újságot. Ahol az egyetlen cél az olvasók tájékoztatása. Ahol nincs felső, kiismerhetetlen politikai vagy gazdasági akarat. Ahol szabadon, függetlenül lehet dolgozni.
Dull Szabolcs
az Index.hu távozó főszerkesztője

Index szerkesztőség: Azért menesztették Dullt, mert nem engedett a zsarolásnak

Elfogadatlannak minősítette az Index szerkesztősége Dull kirúgását. Az oldalon publikált állásfoglalásban azt írták, hogy két dolgot tartanak a független működés feltételének, az egyik, hogy se az oldalon megjelenő tartalomba, se a szerkesztőség összetételébe, szerkezetébe ne történjen külső beavatkozás. Azonban "Dull Szabolcs kirúgásával ez utóbbi feltétel sérült".

Dullt valójában azért kellett meneszteni, mert világossá tette, hogy nem enged a zsarolásnak - hangsúlyozzák az újságírók. A főszerkesztő menesztése egyértelmű beavatkozás a szerkesztőség összetételébe, és nem tudják másnak tekinteni, mint "nyílt nyomásgyakorlási kísérletnek, ami a független szerkesztőségi munka ellehetetlenülését fogja eredményezni" - fogalmaznak.

Változások az igazgatósági tanácsban

Az Index vezérigazgatói pozíciójára Szombathy Pált, az igazgatótanács egyik tagját kérte fel Bodolai. Szombathy, aki korábban főszerkesztőként dolgozott a köztelevízió Hét című közéleti magazinjánál és a Magyar Hírlapnál is, elfogadta a felkérést.

Az Index igazgatótanácsába új emberként bekerült Sztankóczy András jogász, újságíró.

Egy hónapja "veszélyben"

Az Index függetlenség-barométerét egy hónappal ezelőtt, június 21-én állították a "független" fokozatról a "veszélyben"-re. Ekkor Dull Szabolcs főszerkesztő szolgálati közleményben írt arról, hogy a szerkesztőség tagjai szerint baj van, veszélyben a lap függetlensége.

A szolgálati közleményben nem részletezték, hogy milyen befolyásolásról van szó, de több más oldal írt arról a koncepcióról, mely szerint egyes rovatokat kiszerveznének a szerkesztőségből külső cégekbe. Ezzel akarták kompenzálni a koronavírus okozta válság miatti bevételkiesést. A változtatás a 444.hu leírása szerint azt jelentette volna, hogy az Index gyakorlatilag egy címlapszerkesztő maradna, amely beszállítóktól rendel médiatartalmakat. Ez a koncepció szerintük a szerkesztőség önállóságának felszámolásával lett volna egyenlő.

Az ötlet Gerényi Gáboré volt, aki az Index alapításakor is jelen volt, 2012-ben hagyta el a portált. Azóta is a médiában dolgozik, nevéhez kapcsolódik a mandiner.hu, illetve az azonnali.hu portál létrehozása. Gerényit június elején kérték fel tanácsadónak a lapnál, miután márciusban Vaszily Miklós, a TV2 elnöke megvette Oltyán részét, és 50 százalékos tulajdonosa lett az Indamedia Csoportnak. Vaszily egyébként 2005 és 2009 között az Index vezérigazgatója volt.

Vaszily és Gerényi köztudottan barátok, és előbbit sokan Mészáros Lőrinc elsőszámú médiaembereként tartják számon. Korábban dolgozott a MTVA élén, előtte kulcsszerepet játszott az Origo átalakításában 2010 és 2014 között, az oldal kiadójának vezérigazgatójaként.

Két vezérigazgató távozott az utóbbi hetekben

Másnap egy rendkívüli állománygyűlésen jelentette be Bodolai, hogy Dull Szabolcs főszerkesztőt kitették az igazgatóságból, "mert belső döntéseket vitt a nyilvánosság elé". Egy nappal később lemondott Pusztay András, az Index vezérigazgatója. A helyére felkért Ződi Zsolt egy hét után távozott. Ezt a pozíciót tölti be mostantól Szombathy.