A Harryt és Meghant pocskondiázó újságíró tudtával hallgatták le a herceget

Harry herceg és felesége, Meghan
Harry herceg és felesége, Meghan Szerzői jogok Seth Wenig/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Írta: Nóra Shenouda
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button
Másolja a cikk videójának embed-kódjátCopy to clipboardCopied

Hatalmasat nyert Harry herceg pénteken a brit legfelsőbb bíróságon, amely megállapította: telefonját éveken át lehallgatták újságírók. A hercegnek 140 ezer font kártérítést ítéltek meg.

HIRDETÉS

Harry-t a Mirror Group Newspapers vállalatnak dolgozó újságírók hallgatták le a 2003 és 2009 közötti időszakban - állapította meg a bíróság. 33 róla szóló újságcikkből 15-höz telefonlehallgatás vagy más, illegális eszközökkel gyűjtöttek információt. 

A bíró közölte: az MGN újságírói kiterjedt telefonlehallgatást folytattak 2006 és 2011 között, amelynek más hírességek is áldazatául estek. 

Ami különösen pikáns, hogy Piers Morgan ismert brit újságírót és televíziós személyiséget is elkaszálták a bíróságon az üggyel kapcsolatban. Morgan arról ismert, hogy kíméletlenül támadja Harry herceget és feleségét, Meghant, főleg, amióta kiléptek a királyi család dolgozó tagjai közül. 

Szinte nem múlik el alkalom, hogy ne bírálná őket TalkTV című műsorában. Az ITV műsorvezetői székéből fel is kellett állnia amiatt, hogy több tízezer panasz érkezett ellene a médiahatósághoz, miután éles hangnemben kritizálta a sussexi hercegnét, megkérdőjelezve, hogy valóban depressziós lett volna és hogy forgatott-e öngyilkossági gondolatokat a fejében, amikor terhes volt. Morgan ráaádsul élő adásban kisétált a stúdióból egy erről szóló vita közben.  

A bíróság most megállapította: Morgan, aki akkoriban a Daily Mirror újság főszerkesztője volt, tudott a lehallgatásokról. 

Piers Morgant újságírók veszik körbe, miután elbocsátották az ITV-től, 2021. március 10-ének reggelén, miközben kislányát vitte iskolába
Piers Morgant újságírók veszik körbe, miután elbocsátották az ITV-től, 2021. március 10-ének reggelén, miközben kislányát vitte iskolábaJonathan Brady/AP

Az húzta rá Piers Morganre a vizes lepedőt, akit előtte ő hozott rettentő kellemetlen helyzetbe

Amitől valószínűleg Harry és Meghan rajongói, vagyis az úgynevezett "Sussex Squad" cigánykereket hány ma, az az, hogy nem elég, hogy Piers Morgant meghurcolták a bíróságon, ráadásul az a királyi szakértő és újságíró adta ellene a kulcsfontosságú tanúvallomást, akit Morgan műsoraiban szintén mindenféle kellemetlen jelzővel illetett, hazugnak és hiteltelennek nevezve őt. 

Az illető Omid Scobie, akinek december elején jelent meg könyve "Endgame" vagyis Végjáték címmel arról az időszakról, amikor Harry és Meghan eltávolodtak a királyi családtól. A könyv nyomán botrány is robbant ki, amelyben kiderült, hogy állítólag kik spekuláltak arra: milyen sötét lesz a sussexi hercegi pár első gyermekének a bőre. 

Scobie könyvének holland verziójába valahogyan becsúszott, kik spekultáltak állítólag a királyi család tagjai közül Archie bőrszínére. A kiadványt visszavonták, és új példányokat nyomtattak, de a brit sajtó természetesen megneszelte, mi állt benne. Ezzel együtt a szigetországi média jelentős része tartózkodott attól, hogy nyilvánosságra hozza a két nevet, de Piers Morgan Talk TV nevű, YouTube-on futó műsorában közölte: Károly királyról és Katalin hercegnéről van szó. Morgan azt is hozzátette: nem hisz benne, hogy bármelyik családtag rasszista kommenttel élt volna, és amíg nincs erre konkrét bizonyíték, addig nem is fogja elhinni.

Erről szóló cikkünket itt találja:

Az, hogy Morgan közzétette a neveket nyilvánvalóan nagyon rosszul jött Omid Scobie-nak, akit heteken át grillezett a brit sajtó az eset után. 

Valószínűleg elégtétellel tölti el most a királyi szakértőt, hogy a bíróságon az ő tanúvallomása segített hozzá: Morganről megállapítsák, hogy tudott a törvénytelen praktikákról, amelyeket beosztottjai alkalmaztak. Tanúvallomásában Omid Scobie felidézett egy esetet, amelynek akkor volt tanúja, amikor az újságcsoport gyakornokaként dolgozott. Scobie szerint 2002-ben fültanúja volt, amikor Morgan egy Kylie Minogue-ról szóló cikket vitatott meg egy újságíróval. Amikor Morgan, az akkori főszerkesztő rákérdezett: mennyire hiteles a forrás, azt válaszotla neki az újságíró: Minogue hangpostájáról szerezték az értesülést. 

Justice Fancourt bíró elmondta, hogy bizonyíték támasztja alá Scobie állítását: a bíróság megszerzett egy magánnyomozó által kiállított számlát, amely Minogue és akkori élettársa, James Gooding mobiltelefonszámának megszerzéséről szól.  

Scobie azt mondta, hogy az eset azért ragadt meg a fejében, mert befolyásolta a döntéseit arról, hogy milyen újságíró szeretne lenni. A bíró Scobie-t egyenes és megbízható tanúnak nevezte. 

Feltétel nélküli bocsánatkérés 

Az ítélet kihirdetése után az MGN Group közleményben azt írta: feltétel nélkül bocsánatot kérnek, és hogy történelmi léptékű bűnt követtek el.  

A bíró amiatt ítélt meg 140 ezer 600 angol font kártérítést Harry-nek, mert a lehallgatás  nyomán keletkezett cikkek szorongást okoztak a hercegnek. 

Harry herceg ügyvédje, David Sherbourne révén közölte: "A mai nap nagyszerű az igazság és az elszámoltathatóság szempontjából." Hozzátette, hogy a "rendszerszerű magatartás" megdöbbentő mértéke csak ezeken a bírósági eljárásokon keresztül derült ki. Sherbourne szerint a döntés egyértelművé teszi, hogy a Mirror Group igazgatótanácsának igazgatói, jogi csapata és szerkesztői, például Piers Morgan "egyértelműen tudtak" a telefonhackelésről. Hozzátette, hogy Harry "elkötelezettsége a szabad és őszinte sajtó igényén alapul". A sussexi herceg ezzel egyidőben felszólította a londoni rendőrséget és az ügyészséget, hogy "vizsgálják ki a céget és a törvényt megsértőket".

Az ítélet több tucat másik ember előtt nyithatja meg az ajtót az MGN beperelése előtt. 

HIRDETÉS

Telefonlehallgatás és más illegális gyakorlatok alkalmazása miatt Angliában már megszűnt 2011-ben a rendkívül népszerű újság, a News of the World. 

Harrynek jelenleg három másik sajtóorgánummal szemben zajlik peres ügye.

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Harry herceg: nem tudtam bízni senkiben a bulvársajtó miatt

Több mint 130 év után Harry herceg az első királyi sarj a brit bíróság előtt

Harry herceg nem perelheti be a brit belügyminisztériumot