Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Fokozódik a cenzúra, a Kreml nem tűri a független médiát

Access to the comments Kommentek
Írta: SL
Dmitrij Muratov, a Novaja Gazeta főszerkesztője nyilatkozik a most betiltott Echo rádiónak
Dmitrij Muratov, a Novaja Gazeta főszerkesztője nyilatkozik a most betiltott Echo rádiónak   -   Szerzői jogok  AP Photo/Alexander Zemlianichenko

Oroszországban betiltották az Echo rádió és a Dozhd tévé (TV Rain) működését, valamint lekapcsolták számos más, független médiaszervezet weboldalát - jelentette be Josep Borrell, az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselője.

"Ezeket a médiaorgánumokat elhallgattatják, mert felületet biztosítanak az ukrajnai helyzetről sugárzott hamis képet megkérdőjelezőknek. Azt a hamis képet (kérdőjelezik meg), melyet az orosz kormány és az ellenőrzése alatt álló dezinformációs hálózat ábrázol, beleértve az államilag ellenőrzött orosz tv-csatornákat is" - fogalmazott.

Borrell "mélyen aggasztónak" nevezte azt is, hogy az orosz parlament olyan törvény kidolgozásán dolgozik, amely lehetővé teszi a hivatalos kormánytól eltérő véleményt kinyilvánítókra akár 15 évig terjedő börtönbüntetés kiszabását.

A Dozhd és az egyik lerégibb független rádióállomás, a nagy hallgatottságú Echo betiltása, valamint a honlapjaikhoz való hozzáférés blokkolása része a független médiát érintő korlátozásoknak és szigorításoknak, amelyek az ország múlt heti ukrajnai inváziója óta felgyorsultak. Február 26-án a Roszkomnadzor, az orosz médiafelügyelet legalább tíz hírügynökséggel tudatta, hogy

korlátozni kell a hamis információkhoz való hozzáférést a tudósításaikban.

A felügyelet közleményében azt írta, a cégek "valótlan információkat" közöltek az ukrajnai városok orosz bombázásáról és ukrán civilek haláláról, és bejelentette, hogy vizsgálatot indít "megbízhatatlan, közérdeklődésre számot tartó információk terjesztése" miatt.

A megcélzott szervezeteket - köztük az Echót és a Dozhdot - figyelmeztették: amennyiben nem távolítják el a kifogásolt anyagot, valamint minden olyan tartalmat, amely a katonai műveletet "támadásnak, inváziónak vagy hadüzenetnek" nevezi, pénzbírságra vagy tartalmaik blokkolására számíthatnak. A címzettek között volt a Novaja Gazeta vezető független újság is, amelynek szerkesztője, Dimitrij Muratov tavaly Nobel-békedíjat kapott a sajtószabadság védelmében végzett munkájáért.

A Dozhd szerkesztői el is hagyják Oroszországot, mert féltik a biztonságukat. A Meduza orosz és angol nyelvű online lap közleményt adott ki, amelyben "hivatalos cenzúrának" nevezte a történteket.

Mint arról beszámoltunk, az orosz állami média Ukrajnát a Nyugat bábállamának nevezi, ahol náci vezetők irányítanak, és amelynek keleti területein az ukrán hatóságok népirtást hajtottak végre a helyi orosz kisebbség ellen. A híradásokban Oroszország felé menekülő ukrajnai családok szenvedéseit kezdték bemutatni, majd a két szakadár terület elleni állítólagos ukrán légitámadások képeit.

Az elmúlt napokban országszerte tartott háborúellenes tüntetéseken több újságírót is őrizetbe vettek és vádat emeltek ellenük.

A Freedom House, amely 19/100-as értékével a "nem szabad" kategóriába sorolta Oroszországot, 2022-es országjelentésében megállapította: az orosz média nagy részét a kormányzat tartja a kezében. "A szélsőségességre, a külföldi ügynökökre és a nemkívánatos szervezetekre vonatkozó törvényeket arra használták, hogy zaklassák a médiumokat, korlátozva a finanszírozáshoz való hozzáférésüket, sokukat arra kényszerítve, hogy beszüntessék működésüket Oroszországban.