rendkívüli hír
Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Belharc a Gazeta Wyborczánál: önmagát falja fel a független lengyel sajtó zászlóshajója

Írta: Gábor Tanács
A Gazeta Wyborcza legendás szerkesztője, Adam Michnik
A Gazeta Wyborcza legendás szerkesztője, Adam Michnik   -   Szerzői jogok  Czarek Sokolowski/AP
Betűméret Aa Aa

Június nyolcadika óta egyre jobban elmérgesedik a viszony Lengyelország legnagyobb független lapjának, a Gazeta Wyborczának a szerkesztősége és a tulajdonos tőzsdei társaság, az Agora menedzsmentje között.

A Gazeta Wyborcza napilapnak a lengyel rendszerváltás után sikerült az, ami oly ritka volt az egykori keleti blokkban: erős, politikai pártoktól független, üzletileg is sikeres és népszerű napilapot létrehozni. Miközben a térség többi hasonló lapja külföldi sajtókonszernek kezébe került, akik a print sajtó hanyatlása során kimenekültek a befeketetéseikből, a Wyborcza erős márka maradt, sikeres lett az interneten is, 2016. után pedig a politikai újságírásban maguk mögött hagyták az internetes hirdetésekre alapozott üzleti modellt, és elkezdtek az előfizetésekre alapozni.

Az életmód-, sport és hasonló tartalmak terén azonban létrejött egy ingyenes platform is, a gazeta.pl, - ez elsősorban a magyar index.hu és origo.hu sok tematikus alrovatot tömörítő kezdőoldalaira hasonlít. A prémium közéleti tartalmakat, elemző és oknyomozó anyagokat készítő wyborcza.pl a kevés ingyenes tartalom mellett elsősorban előfizetőknek készül. A járvány azonban rendkívüli mértékben megtépázta az Agora médiavállalkozásait, a bevételek egy év leforgása alatt majdnem a felére csökkentek.

Az Agora június 8-án levelet küldött a wyborcza.pl menedzsmentjének, hogy gyakorlatilag összevonják a két szerkesztőséget, megszüntetik a párhuzamosságokat, a wyborcza.pl előfizetős modelljét megvalósító vezetőt, Jerzy Wójcikot elküldik, és csak az ingyenes, reklám-alapú modellben járatos menedzsert neveznek ki a két oldal élére.

A döntés a Wyborcza szerkesztőségében elemi felháborodást váltott ki. Ők a lap függetlenségének a zálogát a több mint 250 000 előfizetőben látják, és ellenzik azt a megoldást, amelynek szerintük elhagyhatatlan része az olvasók adatainak kiárusítása és a lap anyagi kiszolgáltatása a hirdetőknek. Elkeseredett üzengetés kezdődött a menedzsment és a szerkesztőség között, amelybe később a Gazeta.pl szerkesztősége is bekapcsolódóott a menedzsment oldalán.

A konfliktus olyasfajta robbanással fenyeget, mint az index.hu - magyar kormányzati nyomástól nem független - széthullása, több száz, a független lengyel médiában dolgozó újságíró kerülhet az utcára, vagy megpróbálkozhatnak egy új projekt befuttatásával is. Az elsősorban a rossz üzleti környezet és a bevételek rohamos csökkenése által kiváltott belső konfliktus viszont a lengyel kormánypártok malmára hajtja a vizet, amelyek magyar mintára építgetik saját lojális sajtóbirodalmukat - legutóbb regionális lapokat vásároltak fel egy állami vállalaton keresztül.