EventsEseményekPodcasts
Loader
Find Us
HIRDETÉS

Az EU felszólította Kínát, hogy oldja fel a BBC hírcsatornával szembeni tiltást

A BBC logója a londoni székházon
A BBC logója a londoni székházon Szerzői jogok Lefteris Pitarakis/AP
Szerzői jogok Lefteris Pitarakis/AP
Írta: Gábor ÁcsEuronews/MTI/AP
Közzétéve:
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button

Kína arra válaszul blokkolta a BBC tv sugárzását, hogy a brit hatóságok megvonták a sugárzási jogot a CGTV kínai állami televíziótól.

HIRDETÉS

Az Európai Unió szombaton fölszólította Kínát, hogy a pekingi vezetés vonja vissza a BBC brit közszolgálati hírcsatorna betiltását.

Kína arra válaszul blokkolta a BBC tv sugárzását, hogy a brit hatóságok megvonták a sugárzási jogot a CGTV kínai állami televíziótól.

Peking lépése tovább korlátozza "a szólásszabadságot és az információhoz való hozzáférést Kína határain belül", és ellentétes a kínai alkotmánnyal és az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával - írták közleményükben a huszonhetek. 

Mint hozzáfűzték, az a hongkongi bejelentés, amely szerint az ottani közszolgálati adó nem sugározza tovább a BBC rádióadását, a sokat bírált nemzetbiztonsági törvény tavalyi elfogadása után "tovább erodálja a szabadságjogokat" az egykori brit gyarmaton.

London a brexit után is tagja az Európa Tanácsnak

Noha Nagy-Britannia már nem tagja az EU-nak, továbbra is tagja az Európa Tanácsnak, amely a műsorszórási jogokról szóló 1989-es egyezmény őre. 

Előzőleg a brit kormány, az Egyesült Államok és Kínában akkreditált külföldi tudósítók is a megbotránkozásuknak adtak hangot a BBC betiltása miatt.

Jelzésértékű a kínai lépés

Peking csütörtöki lépése jórészt jelképes, hiszen Kínában a BBC hírcsatornát csak szállodákban, kizárólag külföldiek által lakott épületegyüttesekben és hasonló helyeken lehet fogni.

A kínai médiahatóság arra hivatkozott tiltó határozatában, hogy a BBC Kínáról szóló tudósításai nem feleltek meg a pártatlanság követelményének és a valóságnak. 

A BBC a nyugati szerkesztőségekhez hasonlóan beszámolt többek között arról, hogy milyen visszaélések sújtják az ujgurokat és más muzulmán vallású etnikumokat Kína északnyugati részén.

Az előzmények

A kínai lépés előzménye, hogy február 4-én a brit médiafelügyeleti hatóság, az Ofcom megvonta a műsorszórás jogát a CGTN-től, Kína angol nyelvű műholdas állami hírcsatornájától. 

A kínai külügyminisztérium akkor azzal vádolta a brit hivatalt, hogy politikai alapon, ideológiai elfogultsággal döntött. 

A brit döntés azért volt különösen fájdalmas Pekingnek, mert a CGTN fontos eleme annak a komoly erőforrásokkal megtámogatott kínai törekvésnek, hogy a nyugatival versengő narratívát nyújtson számos témában szerte a világon. Az adó európai központja Londonban működik.

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Megtorpanhat a kínai gazdaság, de a katonai büdzsé nem csökkenhet – ülésezik a kommunista plénum

"Kína fenyegetést jelent Európára" - a NATO főtitkár-helyettese az Euronewsnak nyilatkozott

Szijjártó mindenben ellentmondott a NATO-csúcs Orbán által is aláírt zárónyilatkozatának