rendkívüli hír
Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Magyarázkodik a Fidesz az Index-ügy miatt a pártcsaládjának

Tüntetés a sajtószabadságért és az Index mellett július 24-én Budapesten
Tüntetés a sajtószabadságért és az Index mellett július 24-én Budapesten   -   Szerzői jogok  MTI/Szigetváry Zsolt
Betűméret Aa Aa

Egy rövid belső levélben magyarázkodik az Európai Néppárt pártjainak a Fidesz az index.hu-val történtek miatt, a dokumentumot a brüsszeli Politico szerezte meg és hozta nyilvánosságra. A kormánypárt szerint egy magáncég üzleti ügyeiről van szó, amit nem kommentálnának. Ezután azt írják: az ellenzék megalapozatlan vádja az, hogy a magyar kormánynak köze lenne ahhoz, ami történt.

A magyar ellenzék hamisan állítja azt, hogy a magyar kormány befolyásolásának köze lett volna ahhoz, ami az index.hu oldallal történt, ez a legfőbb állítása annak az egyoldalas röpiratnak, melyet európai pártcsaládja tagjainak küldött el a Fidesz hétfőn, és amit a Politico szerzett meg és hozott nyilvánosságra.

A dokumentumban hangsúlyozzák, hogy 2017 óta egy magánalapítvány az oldal tulajdonosa. A Fidesz Dull Szabolcs volt főszerkesztő igazgatósági tanácsból való kirakásának okaként azt írja, hogy üzleti titkokat adott ki a konkurens weboldalaknak. A tervezett átalakításról, mely ellen az egész szerkesztőség tiltakozott, és ami miatt veszélyben érezték a lap függetlenségét, úgy fogalmaz, hogy a lap jövedelmezőségének a növelését szolgálta volna.

A Politico megemlíti az előzmények közt, hogy a híroldal jövőért való félelem megerősödött idén márciusban, amikor Vaszily Miklós megvette az Indamedia Csoportot, az oldal hirdetéseit értékesítő cég 50 százalékát, és ezzel "olyan helyzetbe került, melyből befolyásolhatta az oldal finanszírozását".

(A TV2 elnökét sokan Mészáros Lőrinc elsőszámú médiaembereként tartják számon. Korábban dolgozott a MTVA élén, előtte kulcsszerepet játszott az Origo átalakításában 2010 és 2014 között, az oldal kiadójának vezérigazgatójaként – a szerk.)

A levél olvasatában az hívta fel jelentősen a figyelmet az ügyre, hogy több mint 80 ember felállt a szerkesztőségből Dull menesztése után, és emiatt állítja az ellenzék, hogy politikai befolyásolás történt.

A magáncégek szabadon működnek Magyarországon, és az üzleti döntéseik az ő magánügyük - hangsúlyozzák a dokumentumban.

A magyar kormánypárt álláspontja szerint az ellenzék megint csak arra használja a történteket, hogy a kormányt támadja azzal, hogy politikai befolyásolás volt a háttérben, és hogy "vége a demokráciának". De a Fidesz szerint ezek a vádaskodások a múltbelikhez hasonlóan alaptalanok, és nem támasztja őket alá semmilyen tény.

A levélben "a nevetséges vádak és hisztéria legújabb körét" ahhoz hasonlítják, mikor "rosszindulatú álhírkampány" állította azt a járványügyi rendkívüli intézkedések idején, hogy felfüggesztették a magyar parlamentet, miközben ülésezett a pandémia hónapjai alatt.