NewsletterHírlevélEventsEsemények
Loader

Find Us

FlipboardLinkedin
Apple storeGoogle Play store
HIRDETÉS

Rangos európai médiumok nevében közöltek álhíreket, hogy aláássák Ukrajna nyugati támogatását

Képkocka a francia gazdák akciójáról készült álriportból az OPEN honlapján
Képkocka a francia gazdák akciójáról készült álriportból az OPEN honlapján Szerzői jogok https://www.open.online/
Szerzői jogok https://www.open.online/
Írta: Euronews
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button

A kiterjedt orosz dezinformációs kampányt a Viginum, a külföldi beavatkozás kiszűrésével foglalkozó francia online ügynökség a napokban leplezte le.

HIRDETÉS

A jelentés szerint a félretájékoztatási kampány Kreml-barát tartalmak terjesztéséből áll; olyan médiumok, mint a Le Monde, a Le Figaro és a Le Parisien, valamint kormányzati portálok megszemélyesítéséből; a frankofón hírekről szóló, polarizáló szemléletű honlapok létrehozásából; valamint a létrehozott tartalmakat terjesztő hamis fiókok koordinálásából.

A Viginum nemcsak Franciaországban, hanem Németországban, Lengyelországban és más európai országokban is nagyszabású dezinformációs kampány előkészületeit észlelte: ezek részben az orosz-ukrán háború kirobbanásának második évfordulójához, illetve a júniusi európai választásokhoz kapcsolódnak.

A 193 weboldalból álló orosz hálózatot a francia online ügynökség "Portal Kombat" kódnéven említi jelentésében. A legtöbb hamis webhelyet, például a topnews.uz.ua-t, még évekkel ezelőtt hozták létre, sokuk eddig nem is volt igazán aktív. Több mint 50 álportál, például a news-odessa.ru és a pravda-en.com 2022 után jött létre. Ezeknek a különböző - francia, német, lengyel és angol - nyelven létező oldalak látogatottsága jelenleg alacsony, de a francia hatóságok szerint bármikor agresszívan aktivizálhatók. 

Oroszország legalább 2014 óta élen jár az internetes dezinformációs technikák alkalmazásában: Moszkva már akkor úttörő szerepet játszott a bot-farmok alkalmazásában, hogy álhíreket terjesszen a Krím inváziójáról. A francia hatóságok szerint a Kreml most újra ezt teszi.

A félretájékoztatási hullám az Euronews-t is elérte, az elmúlt egy évben legalább négy esetben lehetett találkozni a közösségi médiában olyan tudósításokkal, melyek készítői az angol nyelvű Euronews-nak adva ki magukat lemásolták a hírcsatorna újságírói stílusát, grafikáját és formátumát. Legutóbb a hétvégén jelent meg egy, a csatorna logóját viselő áltudósítás a gazdatüntetésekről és az Ukrajnával való kapcsolatokról: egy olasz online újság, az OPEN fedezte fel. 

Az inkriminált videón francia földművesek trágyadobáló akciója látható az ukrán nagykövetség ellen, akik az Ukrajna franciaországi nagykövete, Vadim Omelcsenkoáltal közzétett levél miatt dühösek. Valójában az Euronews soha nem készített és nem tett közzé ilyen riportot.

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Ukrán drónok süllyesztettek el egy orosz hadihajót a Krím-félszigetnél

Vera Jourová: példátlan dezinformációs nyomás kísérte a szlovák választásokat

A tündék az orosz dezinformáció ellen küzdenek