EventsEseményekPodcasts
Loader

Find Us

HIRDETÉS

"Külföldi ügynökök": 28 független újságíró van bebörtönözve Oroszországban

Alszu Kurmaseva, a Szabad Európa Rádió szerkesztője egy orosz bíróság előtt
Alszu Kurmaseva, a Szabad Európa Rádió szerkesztője egy orosz bíróság előtt Szerzői jogok AP Photo/Vladislav Mikhnevskii
Szerzői jogok AP Photo/Vladislav Mikhnevskii
Írta: Laszlo SL
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button

Drámai év volt 2023 a független orosz sajtó számára: a Kreml több hírügynökséget „külföldi ügynököknek” és „nemkívánatos szervezetnek” minősített, amiért megtagadták az ország háborús cenzúratörvényeinek betartását.

HIRDETÉS

A Riporterek Határok Nélkül (RSF) adatai szerint 17 médiaszakembert vettek őrizetbe idén Oroszországban a munkájuk miatt, így az országban28-ra emelkedett a bebörtönzött újságírók száma - írja a The Moscow Times független orosz lap.

A nemzetközi média talán Evan Gershkovich amerikai újságíró ügyével foglalkozott a leginkább - emlékeztet a lap, amelynek Gershkovich egykor a munkatársa volt. A férfit, aki időközben a The Wall Street Journal akkreditált tudósítójaként dolgozott Oroszországban, "kémkedéssel" vádolták, miután májusban őrizetbe vették Jekatyerinburgban.

Orosz tisztviselők ugyanis azt állítják, hogy Gershkovich titkos védelmi információkat próbált megszerezni az amerikai kormány számára. Moszkva ugyanakkor mindeddig nem szolgáltatott bizonyítékot állításai alátámasztására. Az újságíró a hírhedt moszkvai Lefortovo börtönben raboskodik, ahol egykor szovjet politikai foglyokat kínoztak és végeztek ki.

Ugyancsak börtönben ül Alszu Kurmaseva, a Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió (RFE/RL) tatár-baskír szolgálatának újságírója, aki amerikai és orosz állampolgár. Őt októberben tartóztatták le, miközben családlátogatáson járt szülőföldjén, Tatárföldön.

Egy kazanyi bíróság már korábban bűnösnek találta az újságírónőt abban, hogy nem jelentette be a hatóságoknak amerikai állampolgárságát, és 10 ezer rubel (110 dollár) bírság megfizetésére kötelezte. Kurmasevát továbbá az orosz hadseregről szóló "álhírek" terjesztésével és a "külföldi ügynökökről" szóló törvények megsértésével is vádolják, amelyek 15, illetve öt évig terjedő börtönbüntetéssel sújthatók.

Bár magát Kurmasevát nem jelölték meg külföldi ügynöknek, az RFE/RL és regionális leányvállalatai már évekkel ezelőtt megkapták ezt a besorolást. Orosz tisztviselők szerint egy "külföldi ügynök" által alkalmazott újságírónak "proaktívan" kérnie kell, hogy nevét felvegyék a nyilvántartásba.

A külföldi ügynökök listáján idén többek között a The Moscow Times, a Tayga.Info, a Bumaga, a Sota, a 7x7, a Groza és a Proekt független hírportálok, valamint több tucat neves újságíró és oknyomozó riporter szerepel.

A "külföldi ügynök" címkénél sokkal súlyosabb következményekkel jár a "nemkívánatos" szervezetek listájára való felkerülés, ami azt jelenti, hogy az adott szervezetnek fel kell hagynia minden oroszországi tevékenységével. 

A jogszabály lehetővé teszi továbbá az országban lévő pénzeszközök és vagyontárgyak elkobzását is - emlékeztet a The Moscow Times. 2023-ban a Meduza és a Novaja Gazeta Europe független hírportálokat, valamint a TV Rain (Dozsgy) műsorszolgáltatót nyilvánították "nemkívánatosnak".

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Az EP a médiaszabadság védelméről és a riporterek elleni kémkedés korlátozásáról szavazott

Oroszország: nem helyezik szabadlábra a „terrorizmust igazoló” drámaírót és rendezőt

Utasítás: az orosz média nem nevezheti "elnöknek" Volodimir Zelenszkijt