Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Az EU, a YouTube és a Facebook is lecsap az orosz állami propagandára

Access to the comments Kommentek
Írta: SL
Archív felvétel: interjú az orosz elnökkel az RT csatornán
Archív felvétel: interjú az orosz elnökkel az RT csatornán   -   Szerzői jogok  AP Photo/Yuri Kochetkov

Az Európai Tanácsban a 27 tagország megállapodott abban, hogy Oroszország Ukrajna elleni háborúja miatt betiltják az RT és a Szputnyik orosz állami médiumok sugárzását az Európai Unió területén.

Az Oroszországot célzó újabb szankciók keretében az EU végrehajtó szerve bejelentette, hogy az orosz állam által ellenőrzött két médium nem sugározhat többé műsorokat a blokkban. 

Ursula von der Leyen bizottsági elnök közölte: az RT és a Sputnik, valamint leányvállalataik többé nem terjeszthetik hazugságaikat, hogy igazolják Putyin háborúját, és hogy megosztottságot szítsanak uniónkban.

Betiltjuk a Kreml médiagépezetét az EU-ban.

Mint elmondta, Brüsszel "eszközöket dolgoz ki a két, Moszkva által finanszírozott csatorna és leányvállalataik mérgező és káros dezinformációjának Európában történő betiltására".

Ennek a példátlan, az egész unióra kiterjedő tilalomnak a részeteit azonban még tisztázni kell, mivel egy csatorna jelének a lekapcsolása a nemzeti szabályozó hatóságok hatáskörébe tartozik. Ráadásul a lépés a sajtószabadság és a pluralizmus elve miatt a technikai megfontolásokon túl szilárd jogi alapot is igényel.

A Kreml-média jogi lépéseket tesz

"Nagy jelentőséget tulajdonítunk a médiaszabadságnak. Ezek olyan intézkedések, amelyeket nem veszünk könnyelműen. A legmegfelelőbb jogi utat keressük annak biztosítására, hogy elérjük a célunkat" - jelentette ki Eric Mamer, a Bizottság fő szóvivője, de részleteket nem árult el.

"Tudjuk, hogyan végezzük a munkánkat tilalom idején. Ezek a szabadságszerető emberek nyolc éve erre készítenek fel minket" - így reagált az RT főszerkesztője, Margarita Simonyan az Euractiv európai portál megkeresésére, míg az RT France közleményében annyit írt, "minden lehetséges jogi lépést megtesz", bírálva a tiltás jogalapjának hiányát. A Sputnik pedig így reagált a bejelentésre:

Azt tanácsoljuk az Európai Uniónak, hogy ne álljon meg félmegoldásoknál, és egyszerűen tiltsa be az internetet.

Eközben két nagy platform már lépett is: a YouTube és a Facebook is betiltotta az RT és a Sputnik orosz állami médiumok csatornáit Európa-szerte.

Online tilalom

Ez a tech cégek legújabb lépése a moszkvai propaganda ellen, amelyet a múlt csütörtöki ukrajnai orosz inváziót követően a héten vezettek be.

A Google tulajdonában lévő videoplatform közölte, a tilalom azonnal hatályba lépett, beleértve az Egyesült Királyságot is, de elmondta, hogy eltarthat egy ideig, amíg a blokkolás teljes mértékben érvénybe lép.

A technológiai óriás már korábban korlátozta az RT és más orosz csatornák azon lehetőségét, hogy pénzt keressenek a videókon megjelenő hirdetésekért, de szankcióit most kiterjesztette az ilyen csatornák teljes blokkolására.

A Facebook anyavállalata, a Meta is bejelentette, hogy mindkét médiaszervezetet blokkolta, amelyeket Putyin orosz elnök rendszerének szócsöveként tartanak számon. A lépés azt jelenti, hogy az RT és a Sputnik oldalai nem láthatók a YouTube-on, a Facebookon és az Instagramon az EU-ban (az Egyesült Királyságban egyelőre továbbra is igen).

Az ukránok is kérték

Mihajlo Fedorov ukrán miniszterelnök-helyettes a Twitteren azt írta, Ukrajna is kérte az orosz propaganda-csatornák betiltását, "hogy segítsen az oroszoknak és a világnak megismerni az igazságot": "Kapcsolatba léptem a @YouTube-tal, hogy blokkolja a propagandista orosz csatornákat - mint például a Russia 24, a TASZSZ, a RIA Novosztyi.

Ha ők félnek kimondani az igazságot, nekünk kell megállítani a mérgező hazugságok áradatát.

Az orosz propaganda-portálok az ukrán harcosokat náciknak, Oroszországot pedig felszabadító erőnek állítják be. Egyes riportereik azt is állították, hogy az orosz hadsereg nem támad civileket, annak ellenére, hogy számos felvétel bizonyítja az ellenkezőjét. 

A propaganda miatt sok orosz meg van győződve arról, hogy a konfliktust a Nyugat provokálta ki.

Az ukrán kormány egy másik kérésére a Google eltávolította az orosz állami televíziós csatornát, az RT-t, korábbi nevén a Russia Todayt a Google Play Store-ból Ukrajnában. 

Az orosz kommunikációs hatóság, a Roszkomnadzor követelte, hogy a Google állítsa vissza a YouTube csatornákhoz való hozzáférést Ukrajnában, és "cenzúrával" vádolta a Facebookot és más nagy techcégeket, amiért korlátozzák a programjait.