rendkívüli hír
Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

"Dezinformáció": Amerika iráni weboldalakat blokkol

Access to the comments Kommentek
Írta: SL és MTI, BBC
Az eset napokkal azután történt, hogy az erősen keményvonalas Ebrahim Raiszit választották Irán új elnökévé
Az eset napokkal azután történt, hogy az erősen keményvonalas Ebrahim Raiszit választották Irán új elnökévé   -   Szerzői jogok  AP Photo/Ebrahim Noroozi
Betűméret Aa Aa

Az amerikai igazságügyi minisztérium mintegy három tucatnyi weboldalt foglalt le, amelyek közül sok iráni dezinformációs tevékenységhez kapcsolódik - közölte kedden egy amerikai kormányzati forrás.

Az erről szóló hivatalos bejelentés várhatóan még kedden megjelenik - tette hozzá a forrás.

Előzőleg több, Iránhoz kötődő weboldalon is megjelentek értesítések arról, hogy oldalaikat az Egyesült Államok kormánya bűnüldözési akció keretében lefoglalta.

Iráni hírügynökségek arról számoltak be, hogy az amerikai kormány művelete olyan Iránhoz kötődő csoportok oldalait is érintette, mint a jemeni kormányellenes húszi mozgalom. Irán támogatja a jemeni felkelők mozgalmát, amely megerősítette, hogy almasirah.net nevű domainjét is blokkolták.

33 állami, 3 terrorista csatorna

Hasonló sorsra jutott az iráni arab nyelvű Alalam TV, az iráni angol nyelvű Press TV, a Lualua TV, egy arab nyelvű bahreini független csatorna, a Nagy-Britanniából sugárzó Lualua TV honlapja is.

Az amerikai igazságügyi minisztérium közlése szerint 33 olyan weboldalról van szó, amelyet az iráni Iszlám Rádió és Televízió Unió üzemeltet, és további három olyanról, amelyet az Irán által támogatott Hezbollah terrorista milícia üzemeltet.

Egyes oldalak nem sokkal később ismét működtek, de már új tartománynévvel, domainnel.

Iránban nincs független média, az összes csatorna kormányzati működtetésű, nincs privát televízió- és rádióállomás. A parabolaantennák szintén illegálisak, bár gyakran látni őket. A múltban az iráni rendőrség gyakran kutatott az erkélyeken is utánuk, és az elkobzott parabolaantennákat tankokkal zúzta szét erődemonstrációként.

Ezek az esetek napokkal azután történtek, hogy egy erősen keményvonalas személyt, a Nyugat heves bírálóját, Ebrahim Raiszit választották Irán új elnökévé, és azt követően, hogy elnapolták az iráni atomalku felélesztését szolgáló bécsi hathatalmi tárgyalásokat.

Raiszi hétfőn világossá tette, hogy az iráni nukleáris program "nem képezheti alku tárgyát", a rakétaprogramról nem hajlandó tárgyalni Joe Biden amerikai elnökkel sem. Bár Biden újra csatlakozni akar a megállapodáshoz, mindkét fél szerint a másiknak kell megtennie az első lépést. A BBC szerint a megállapodás közel áll az összeomláshoz.

Az amerikai pénzügyminisztériuma 2019 végén egyébként szankciókkal sújtotta Raiszit, akit több ezer - egyes emberi jogi szervezetek szerint több tízezer - ember kivégzésében játszott 1988-as szerepéért a teheráni mészárosként is emlegetnek.

Van precedens

Tavaly októberben az amerikai ügyészek lefoglaltak egy olyan internetes domain-hálózatot, amelyet szerintük az iráni Forradalmi Gárda arra használt, hogy politikai álhíreket terjesszen világszerte.

Az amerikai igazságügyi minisztérium akkor azt közölte, hogy átvette az ellenőrzést 92 tartománynév felett, amelyeket az Iráni Forradalmi Gárda arra használt, hogy az Egyesült Államok, Európa, a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia olvasói előtt független médiumoknak adják ki magukat.

Az Egyesült Államok 2019 áprilisában terrorszervezetnek minősítette az iráni Forradalmi Gárdát, mivel az "állami eszközként aktívan részt vesz a terrorizmus végrehajtásában, finanszírozásában és népszerűsítésében".