Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Aggodalmat kelt Németországban a Kreml propagandaoldala

Access to the comments Kommentek
Írta: Euronews
A német kormány járvány megfékezését célzó intézkedései ellen tüntetők Berlinben 2020. november 18-án
A német kormány járvány megfékezését célzó intézkedései ellen tüntetők Berlinben 2020. november 18-án   -   Szerzői jogok  Michael Sohn/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved

Nemcsak vírustagadók és oltásellenesek, de jobboldali populisták és a Kreml baloldali barátai számára is platformot kíván nyújtani az RT német nyelvű weboldala. A Spiegel Online információi szerint Moszkva ezzel a németországi demokráciát destabilizálná.

Belső emailek és munkatársakkal való háttérbeszélgetések alapján a német lap elég aggasztó képet vázol fel a Kreml legújabb médiaoffenzívájáról: az RT (korábban Russia Today) német nyelvű csatornája, az RT DE (korábban RT Deutsch) nem most indult ugyan, hanem már hét éve, de a koronavírus óta láthatóan új feladattal ruházták fel.

A német alkotmányvédelmi hivatal szerint a Putyinék által finanszírozott propagandaoldal kifejezetten a német demokrácia, az intézmények gyengítését célozza híradásaival. A hírszerzés úgy látja, szoros kapcsolat alakult ki a csatorna és azon német szélsőségesek és vírustagadók között, akiknek hasonlók a céljai. Az RT DE által közzétett híreket pedig az orosz dezinformációs kampány részének tekinti.

Államilag finanszírozott ellenpont

A Spiegel emlékeztet rá, hogy a 70-100 munkatársat foglalkoztató RT DE ahhoz az állami orosz médiacsoporthoz tartozik, amelynek része a Ruptly videós hírügynökség és a Redfish produkciós cég. Nemcsak weboldalukon tesznek közzé híreket és videókat, de a közösségi média csatornákon is. Deklarált céljuk, hogy ellenpontot, sőt "ellen-nyilvánosságot" biztosítsanak a szerintük túl egyoldalú német médiavilágban. Tanulságos a moszkvai RT-főszerkesztő, Margarita Simonyan hozzáállása: szerinte

"úgy védjük az országunkat, mint a hadsereg."

A német lap szerint az RT DE nem nyers, fabrikált fake news-t oszt meg, a dezinformáció sokkal szubtilisabb: tényeket torzítanak el és hallgatnak el, és bizalmatlanságot szítanak az intézmények, a politikusok felé. Mindez a Németországban egyre terjedő szélsőséges korona- és oltásszkeptikus közegben növelheti az orosz propaganda terjedését, és ezekben a "Querdenker" körökben az RT DE népszerű is. A csatorna rendszeresen szólaltat meg radikális jobb- és baloldali politikusokat is műsoraiban.

A "Querdenker" (kb. "másképp gondolkodó") mozgalom aktív résztvevője a németországi szélsőséges, oltás- és lezárás ellenes tüntetéseknek, amelyeken rendszeresen vesznek részt szélsőjobb- és baloldali aktivisták, holokauszttagadók és antiszemiták, valamint összeesküvési teóriákat hirdető emberek. Sokan azt vallják, hogy Bill Gates műve a járvány, hogy fejekbe ültetett mikrochipekkel kontrollálhassa a világot.

Ezek az emberek az online portálokról és főleg a közösségi médiából tájékozódnak, az RT pedig őket szolgálja ki a vírussal és annak állami kezelésével kapcsolatos ál- vagy részinformációkkal. Például azzal az elmélettel, hogy nincs is újabb koronavírus-hullám, a pandémiának vége, és ezt nem valódi, hanem az alt-righthoz (radikális jobboldalhoz) húzó áltudósok állítják. Könnyű belátni, hogy mindez mennyire veszélyes a ténylegesen újra erősödő harmadik hullám, a növekvő fertőzések idején.