rendkívüli hír

Először hajtottak végre dupla tüdőátültetést egy e-cigarettázástól sérült páciensen

Nemdohányzó ember tüdőpreparátuma az emberi szervezet felépítését, működését bemutató Az emberi test (The Human Body) című kiállításon
Nemdohányzó ember tüdőpreparátuma az emberi szervezet felépítését, működését bemutató Az emberi test (The Human Body) című kiállításon -
Szerzői jogok
MTI Fotó: Mohai Balázs
Betűméret Aa Aa

Egy 17 éves michigani fiún hajtották végre a világ valószínűleg első olyan dupla tüdőtranszplantációját, amelyre azért volt szükség, mert a páciens tüdeje helyrehozhatatlanul károsodott az elektromos cigaretta vagy más hasonló eszközök párájának ki- és belégzésétől.

A detroiti Henry Ford Kórház orvosai sajtótájékoztatón ismertették az esetet. A tizenéves szeptember elején került be egy Detroit környéki kórházba tüdőgyulladás gyanújával, majd október 3-án átszállították a Henry Ford Kórházba, ahol október 15-én hajtották végre a beavatkozást. A szakemberek szerint valószínűleg ez volt a világ első dupla tüdőátültetése, amelyet e-cigarettázástól sérült tüdejű páciensen hajtottak végre.

A kórház orvosai nem hozták nyilvánosságra a fiú nevét, sem azt, hogy mióta és milyen tartalmú párologtató eszközt szívott, de azt elmondták, hogy súlyos állapotban érkezett az intézménybe és október 8-án került fel a szervátültetésre várók listájára. A fiú tüdeje olyan mértékben károsodott és annyira nagy volt a halál kockázata, hogy azonnal a várólista élére került.

A Henry Ford Kórház munkatársa, Hassan Nemeh szerint az orvosok "rengeteg gyulladást és heget találtak" a fiú tüdején. "Olyan veszedelmes kór ez, amellyel még nem találkoztam. Ezek az eszközök visszafordíthatatlan károkat okoznak az ember tüdejében" - tette hozzá.

A fiú családja arra kérte a kórház szakembereit, tegyék közzé, hogy az e-cigarettázás nagyon is valós veszélyekkel jár.

"Az életünk szinte egyik pillanatról a másikra örökre megváltozott. A fiunk egy tökéletesen egészséges 16 éves sportoló életét élte, középiskolába járt, a barátaival lógott, vitorlázott és videojátékokkal játszott, aztán egyszer csak egy csővel a légcsövében és két új tüdővel ébredt fel, hosszú és fájdalmas felépülés elé nézve, mialatt próbálja visszanyerni az elvesztett erejét és mozgásképességét" - írta közleményében a család.

A tinédzser egészségromlásának gyors ütemét mutatja, hogy a 17. születésnapját már a kórházban ünnepelte.

Az Egyesült Államokban március óta több mint kétezer, e-cigaretta és más párologtató eszközök használatával kapcsolatos megbetegedést jelentettek. Az esetek nagy részében tizenévesek és fiatal felnőttek betegedtek meg. Eddig legalább 39-en haltak meg az e-cigaretta vagy hasonló eszközök gőzének belélegzése miatti légzőszervi betegségekben.

Az amerikai járványügyi központ (CDC) a múlt héten jelentette be, hogy áttörést értek el az e-cigarettázáshoz kötődő "járvány" okának kiderítésében: az alfa-tokoferil-acetátot, más néven E-vitamin-acetátot azonosították "fő bűnösként", miután ezt a vegyületet mutatták ki 29 páciens tüdejéből vett folyadékmintákban.

Az Euronews többé nem érhető el Internet Explorer-rel, ez a böngésző ugyanis nem támogatja a legújabb technikai fejlesztéseket. Arra kérjük, használjon más keresőt, mint amilyen az Edge, Safari, Google Chrome vagy Mozilla Firefox.