Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Több műszakban dolgozó trollok terjesztik a Kreml propagandáját

Access to the comments Kommentek
Írta: SL
Ebben a szentpétervári "Business Centerben" működik a Kreml hírhedt trollgyára
Ebben a szentpétervári "Business Centerben" működik a Kreml hírhedt trollgyára   -   Szerzői jogok  AP Photo/Mstyslav Chernov   -  

Oroszországi dezinformációs kampányt adoptált a magyar médiatérre is az a "trollhadsereg", amely tudatosan és szervezetten furakodik be a nem politikai kommentek közé is - állapítja meg a Political Capital legújabb kutatása. A Kreml trolljai magyar kommentfolyamokban is az Ukrajna elleni háborút igyekeznek legitimálni.

"Szó szerint megegyező kommentek bukkannak fel a legkülönbözőbb Facebook-posztok sokasága alatt, így olyan felhasználókhoz is eljut a Kreml dezinformációja, akiknek soha nem jutna eszébe a háborúról bármit is elolvasni" - egyebek mellett ez derül ki a Political Capital (PC) legújabb kutatásából, amely szerint ez "a több műszakban kopi-pésztelő trollok munkájának az eredménye."

A politikaelemző intézet szerint már májusi kutatásuk is igazolta a V4-országokban jelen lévő és potenciálisan koordinált "online trollhálózatok" létezését. Friss kutatásuk pedig Németországban, Olaszországban, Romániában és Magyarországon azonosította a háború legitimációját szolgáló, ún. "repetitív kommentek" által megvalósított viselkedési mintázatokat és kommunikációs stratégiákat.

A PC kutatásának egyik legfontosabb eredménye, hogy, mint írják, "nincs új a nap alatt": az oroszbarát trollok a vizsgált időszakban, 2022. február 25. és július 31. között ugyanazt a 3-4 narratívát terjesztették a háború igazolásához, amelyek a háború első napjaiban terjedtek a legintenzívebben.

A magyar kommentfolyamokban is kéretlenül felbukkan a négy fő - hazug, sokszorosan megcáfolt - orosz narratíva, amely a háborút igazolni hivatott: 

  1. "Ukrajna mint állam nem létezik”;

  2. "Ukrajna genocídiumot követett el" az ukrajnai kisebbségek ellen; 

  3. "Ukrajnát egy színtársulat vezeti"; 

  4. "A NATO egy katonai bázist akart létrehozni a Fekete-tengerhez közel."

A PC kutatói szerint a posztolási mintázatokban szinte semmiféle időbeli átfedés nincs, ami arra utal, hogy az illető trollok egymást követő "műszakokban" végzik a kommentelést. "Emellett a narratívát terjesztő Facebook-profilok egy része eleve hamisnak tűnik a felváltva használt profilnevek, stock-képek, eltérő nyelvek vagy posztolási magatartás következtében" - írják a jelentésben.

A probléma természetesen nem új keletű: a Nyugat legalább 2014 óta küzd a szervezett trollok befolyásolási kísérletei ellen. Érdekes tény, hogy a hírhedt, központi szentpétervári trollgyárat az a Jevgenyij Prigozsin "üzletember" alapította, aki Putyin brutális magánhadseregének, a Wagner-csoportnak is a tulajdonosa.

Tavaly ősszel, néhny hónappal a háború megkezdáse előtt újabb komoly hadműveletbe kezdett Moszkva, hogy befolyásolja a közvéleményt: a nyugati online újságok kommentoldalain egymást érték az olyan bejegyzések, amelyek az orosz érdekeket támogatták.

A kutatók sablonfelismerő technikákat alkalmazva elemezték az olvasói bejegyzéseket, és így jutottak arra a következtetésre, hogy néhány profilról szervezetten állítják elő a Kreml-barát tartalmakat.