Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Felfüggesztették a Russia Today műsorvezetőjét, aki ukrán gyerekek folyóba dobásáról beszélt

Access to the comments Kommentek
Írta: Noemi Mrav  & Reuters
A Russia Today tévécsatorna moszkvai épülete
A Russia Today tévécsatorna moszkvai épülete   -   Szerzői jogok  Pavel Golovkin/Copyright 2017 The AP. All rights reserved.   -  

A közösségi médiában kért bocsánatot a Russia Today műsorvezetője, aki élő adásban mondta azt, hogy a szovjetekben annak idején a megszállót látó orosz anyanyelvű ukrán gyerekeket a folyóba kellett volna dobni vagy a kunyhójukat rájuk gyújtani. A riporter élő adásban tett kijelentéseit az orosz Ügyészségi Nyomozó Hatóság vizsgálja. Az adó főszerkesztője elhatárolódott tőle, és közölte, hogy felfüggesztették a műsorvezetőt. Ukrajna szerint a Russia Today ezzel népirtásra buzdít, a csatornát pedig világszerte be kellene tiltani.

Az orosz állam által finanszírozott és felügyelt Russia Today múlt héten leadott műsorában a csatorna egyik ismert, lelkes háborúpárti műsorvezetője, Anton Kraszovszkij azt mondta vendégének a történetére reagálva, hogy azokat az ukrán gyerekeket, akik az oroszokat megszállóknak tekintették a Szovjetunióban, azonnal egy "folyóba kellett volna dobni, aminek erős sodrása van, hogy fulladjanak bele" (valószínűleg az Ukrajnában, a Kárpátokban eredő Tisza folyóra gondolt, de ez nem világos - a szerk.) . Ugyanebben a kontextusban arról is beszélt, hogy be kellene vetni őket a "borzalmas, ocsmány kis kunyhóikba, aztán elégetni őket". 

A műsorban Szergej Lukjanyenko sci-fi írót interjúvolta meg, akivel az orosz-ukrán háború is téma volt. Az író ebben arról beszélt, hogy a közvélemény szinte hisztérikus és bármilyen kitalált hazugságot elhisz. A műsorvezető erre nevetgélve említette meg, hogy ilyen pletyka az is, miszerint az orosz katonák nagyadag Viagrával mennek Ukrajnába harcolni, hogy ott aztán "ukrán nagymamákat erőszakoljanak meg. Istenem, azok a nagyik a temetésükre félretett megtakarításukat is odaadnák, csak megerőszakolják őket az orosz katonák" - jelentette ki Kraszovszkij. 

Az ukránok szerint ez népirtásra való felhívás, az RT főszerkesztője sajnálja a történteket

Kraszovszkij közismert a háborút éltető magatartásáról, szerepel az Európai Unió szankciós listáján is. A műsorvezető egyébként a közösségi médiában elnézést kért szavaiért, mint írta: "szégyelli magát". "Megtörtént: élő adásban voltam, magával vitt az ár és nem tudtam megállni. Kérem, bocsássanak meg nekem mindazok, akiket ez felzaklatott." 

Nem ez az első alkalom, hogy a műsorvezető túl messzire ment, bár eddig leginkább a saját közösségi médiás felületein adott hangot véleményének. A Kercsi-híd felrobbantására adott orosz válasz rakétacsapások után például egy videót posztolt magáról melyen egy erkélyen táncol örömében, sapkáján a háborús Z betűvel. Egy másik posztjában pedig azt mondta: az ukrán elektromos hálózatot ért csapások "nem elegendőek. Ez nem elég!"

Az orosz állam által fenntartott nemzetközi televíziós csatorna, a Russia Today a háború kitörése óta az orosz megszállás hangos éltetője volt, műsoraiban többször is felszólította Putyin elnököt, hogy alkalmazzon még agresszívebb hozzáállást a háborúban. Úgy tűnik, a műsorvezető mostani hozzászólása mégis átlépett egy határt.

Margarita Simonyan, az RT főszerkesztője elhatárolódott az adásban elhangzottaktól. Szerinte a televíziónál senki sem osztja Kraszovszkij nézeteit, az újságírót pedig felfüggesztették "visszataszító" kommentjei miatt. Az RT oldalán megjelent közleményében Simonyan azt írta: "Mind az ukrán, mind a donbaszi gyerekek, és minden, a világban élő gyerek érdekében azt kívánom, hogy mindez a lehető leghamarabb véget érjen, hogy ismét békében élhessenek és tanulhassanak, azon a nyelven, melyet anyanyelvüknek tekintenek."

"Azoknak a kormányoknak, akik még mindig nem tiltották be a Russia Today-t, meg kéne néznie ezt" - írta az ukrán külügyminiszter, Dmitro Kuleba a Twitteren, az interjú fent említett részletét mellékelve.

Azt írta, hogy Ukrajna bíróság elé fogja állítani Kraszovszkijt "agresszív, népirtásra buzdítása" miatt, melynek "semmi köze nincs a szabad véleménynyilvánításhoz.