Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Elszökhetett a házi őrizetből a háborúellenes orosz tévés

Access to the comments Kommentek
Írta: Andrea Hajagos  és The Guardian
Marina Ovszjannikova a bíróságon Moszkvában, 2022. augusztus 11-én
Marina Ovszjannikova a bíróságon Moszkvában, 2022. augusztus 11-én   -   Szerzői jogok  AP Photo/Alexander Zemlianichenko   -  

Oroszország a körözött személyek listájára tette Marina Ovszjannikovát, azt a televíziós szerkesztőt, aki transzparenssel tiltakozott élő adásban az ukrajnai háború ellen. Eltűnését volt férje jelentette, aki közölte, hogy a nő a 11 éves lányukat is magával vitte.

Marina Ovszjannikova volt férje még szombaton jelentette be a nő és kislányuk eltűnését, hétfőn pedig a nő felkerült az orosz hatóságok által legjobban keresett személyek listájára – írja a The Guardian. A televíziós szerkesztőt augusztus elején helyezték házi őrizetbe.

A 44 éves, ukrán származású Ovszjannikova márciusban keltett nemzetközi feltűnést, miután az akkori munkaadója, a Channel One egyik stúdiójába berontott, hogy a híradó élő adásában egy háborúellenes plakátot tartva a kezében, tiltakozzon az ellen, hogy Oroszország lerohanta Ukrajnát. Akkor 30 000 rubel (körülbelül 220 ezer forint) pénzbírságot kapott.

Ovszjannikova azonban ezután is folytatta a demonstrálást. Augusztusban az orosz hadsereggel kapcsolatos hamis információk terjesztésével vádolták meg, mert a Kremllel szemben, a Moszkva folyó partján egy olyan plakátot tartott a kezében, hogy "Putyin gyilkos, katonái fasiszták". Ezt követően házi őrizetbe helyezték, hogy megvárja a tárgyalást, és ha bűnösnek találják, akár 10 év börtönbüntetés is várhat rá.

Az ukrajnai háború kezdete óta Oroszország példátlanul keményen lépett fel a kritikus újságírókkal szemben. Március elején Vlagyimir Putyin elnök aláírta azt a törvényt, amely akár 15 évig terjedő börtönbüntetéssel sújtja a hadsereggel kapcsolatos "hamis" hírek terjesztését, és ezzel gyakorlatilag kriminalizálta a háborúval szembeni bármilyen nyilvános kritikát.

Több száz független orosz újságíró és aktivista menekült el az országból a kormányzati elnyomástól tartva, sokan pedig felmondtak a háború miatt az állami televíziós csatornáknál.