rendkívüli hír

rendkívüli hír

Álhírgyár – így írnak a külföldi médiában a magyar köztévéről

Éppen ezt olvassa:

Álhírgyár – így írnak a külföldi médiában a magyar köztévéről

Álhírgyár – így írnak a külföldi médiában a magyar köztévéről
Betűméret Aa Aa

Az Al Jazeera hosszú riportja után a brit The Guardian jelentkezett egy, a közmédiában dolgozó, névtelenül nyilatkozók történetei alapján felépített cikkel. A mindkét írást jegyző Dan Nolan neve ismerős lehet: ő volt az az újságíró, akitől a kormányinfón Kovács Zoltán februárban megkérdezte: "azt akarja-e, hogy az őrség kísérje ki ?

"Tiszta hazugság volt"

A levegőbe bokszolva örült a kormánypártok újabb kétharmados győzelmének egy vezető szerkesztő a köztévévénél –írja le a választási eredmények fogadtatását egy, névtelenséget kérő forrás a brit The Guardiannak.

A brit lapnak nyilatkozó, az MTVA-nál dolgozó újságíró felidézte, hogy a magyar köztévében miként fókuszáltak a negatív történetekre a bevándorlókkal és a menekültekkel kapcsolatban, bűnözéshez és terrorizmushoz kötve őket. Az m1 csatornán még a választás előtti estén is iszlamista terrorista akcióként számoltak be arról, hogy Münsterben egy férfi a tömegbe hajtott.

"Semmi ehhez hasonlót nem tapasztaltam eddig, még az MTVA-nál sem : tiszta hazugság volt" – mondta az egyik újságíró.

A tévé és plakátok ezrei is magyar kormány üzenetét erősítik, mely szerint veszélyes bevándorlók milliói várnak arra, hogy beléphessenek Magyarországra – írják a cikkben, kitérve a Soros-tervről szóló kommunikációra is.

"Azt hiszem, ez megteremtette a félelem légkörét. A veszély, a terrorizmus, a migráns, az ellenzék, Soros és Brüsszel – pavlovi reflexeket kötöttek ezekhez a szavakhoz" – idézi a lap az újságírót, hozzátéve, hogy a híradásokban rendszeresen mutattak 2015-ös archív felvételeket a Budapestről Ausztria felé gyalog nekiinduló migránsokról és a szerb-magyar határon történt összetűzésről, ahogy az európai terrortámadásokról is.

Azt hitték, nem számítanak, és most kiderült, hogy igen

Az újságírók azt mondták, hogy igazságérzetük és tisztességtudásuk miatt "tálalnak ki". Az állami tévén néhány alkalmazottja azt mondta, hogy a távozást fontolgatják a választási eredmények után.

"Borzasztóan éreztem magam, mert láthattam, hogy amit teszünk, az befolyásolta az embereket" – mondta egyikük. Voltak, akik eddig azzal nyugtatták magukat, hogy "senki nem néz minket, hogy nem számítunk, és most kiderült, hogy igen – rettenetesen".

Hat hónap alatt jutottak el az informátorok a korábbi "belülről hatunk a dolgokra" eszmétől az "összeszoruló gyomrok jellemezte" a szerkesztőségi találkozókig. Azt is állították, hogy a főnökeik, telefonon a fülükkel, az első szótól az utolsóig diktálják a cikkeket nekik, miközben a dolgozók nem tudják, hogy ki van a vonal másik oldalán.

Az egyik dolgozó úgy írta le a napi témákat, hogy bevándorlás, bevándorlás, Soros, Soros, újabb pandakölyök született egy állatkertben – írja Nolan.

Diktált szövegek

"Nem írhatsz semmi rosszat a kormányról. Például, ha valami politikailag érzékeny téma, akkor instrukciókat kapok. Néhány esetben, kész cikket is, szóval nem kell semmit tennem, szerkesztenem sem, csak CTRL+C, másolni és CTRL+V beilleszteni a teljes cikket. Ez elképzelhetetlen, hogy őszinte legyek."

A Guadian hivatkozik olyan dokumentumokra, amiket valószínűleg tévedésből kaphattak meg szerkesztők, és amelyek arra utalnak, hogy közvetlenül beavatkozik a kormány a média működésébe. Például utasításokat kapnak arról, hogy kivel szemben kell karaktergyilkosságot elkövetnie az újságíróknak.

Kritika a Le Monde-tól

A francia balközép napilap, a Le Monde tudósítója nézőként írt a magyar köztévéről : a választási kampány hajrájában három napon keresztül nézte az M1 adását : röviden úgy írta le az élményt, hogy "szorongást keltő tapasztalat". Az M1 Ma este című műsoráról azt írta, hogy koncentrátuma az aggasztó híreknek a bevándorlásról, és a kritikáknak a magyar ellenzéktől.

Kritika a média elfogultságáról

Az EBESZ Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatala (ODIHR) megfigyelői súlyos problémákra hívták fel a figyelmet a magyar választásokkal kapcsolatban. Douglas Wake, az ODIHR Korlátozott Választási Megfigyelési Misszió vezetője többek között arról beszélt, hogy az állami média elfogult volt a kormánnyal szemben a hírműsoraiban.

Ez volt az a jelentés, melyről kérdezte az Economist Obán Viktort kedden tartott nemzetközi sajtótájékoztatóján, de csak azt a választ kapta, hogy köszönjük az észrevételeket.