Ez a tartalom nem elérhető az ön régiójában

Az oroszok és az amerikai választás - amit eddig tudunk

Access to the comments Kommentek
Írta: Euronews
Az oroszok és az amerikai választás - amit eddig tudunk

<p>Oroszországnak a tavalyi amerikai választási folyamatba való beavatkozásáról Robert Mueller különleges ügyész folytat vizsgálatot. </p> <p>Hétfőn vádat emelt Donald Trump amerikai elnök volt kampányfőnöke, Robert Manafort, és annak volt üzlettársa, Rick Gates ellen. Közben az igazságügyi minisztérium bejelentette: vádat emelnek a Trump-kampány volt külpolitikai tanácsadója, George Papadopoulos ellen is, akinek kiterjedt kapcsolatai voltak az orosz kormányhoz közel álló emberekkel.</p> <p>Kedden és szerdán a világ vezető technológiai cégei következtek, hogy felfedjék, ők mit tudnak Oroszország állítólagos kísérleteiről az ő felületeiken az amerikai választás befolyásolására. A Facebook, a Twitter és a Google képviselői először a Szenátus igazságügyi bizottsága előtt jelennek meg, majd nyilvános meghallgatáson vesznek részt a Szenátus hírszerzési bizottsága előtt.</p> <p>A Facebook vallomásból részleteket már nem hivatalosan közzétettek a meghallgatások előtt. Ebből kiderül, hogy a Facebook állítása szerint 80000 bejegyzést tettek közzé 120 hamis felhasználói fiókból, melyek Oroszországhoz köthetőek 2015 június és 2017 augusztus között. Ezek a bejegyzések közvetlenül 29 millió amerikaihoz jutottak el. Viszont a megosztásoknak és a lájkolásoknak köszönhetően 126 millió amerikai felhasználóhoz jutottak el ezek a megosztó politikai tartalmak, ez körülbelül a választásra jogosult amerikaiak fele. Ezeket a hamis fiókokat azóta már törölte a közösségi oldal. Orosz rendszerekről ezek mellé még 100 000 dollár értékben hirdetést is vásároltak a felületen, ezeket a hirdetéseket körülbelül 10 millió ember láthatta.</p> <p>A Twitter 2752 orosz forráshoz kapcsolható fiókot talált és függesztett fel. Ez lényegesen nagyobb szám, mint a 200, amit még szeptemberben jelentettek. Ezekből a fiókokból 131000 tweet született 2016 szeptember és november között. A Reuters által idézett forrás szerint a fiókok az oroszországi Internetkutatási Intézethez vezettek. A szentpétervári céget azzal gyanúsítják, hogy internetes befolyásolással foglalkozik az orosz kormánynak, és azt gondolják, a jelentett facebookos tevékenység mögött is ők állnak.</p> <p>A Twitter egyébként a napokban jelentette be, hogy megvonta a kreml-közeli Russia Today (RT) televíziótól és Sputnik rádióadótól a reklám lehetőségét üzenetküldő szolgáltatásán, mivel attól tartanak, hogy befolyásolták a 2016-os választást. A közösségi oldal becslései szerint összesen 1,4 millió automatikus tweetet küldhettek “robotok”, melyek a választásról szóltak.</p> <p>A bizottsági meghallgatás előtt a Google nyilvánosságra hozta, hogy ezer politikai videót töltöttek fel a Youtube-ra a választás alatt, a tevékenységet szintén az Internetkutatási Intézetnek tulajdonítják. A Google azt is felfedezte, hogy a választási időszakban összesen 4,700 dollár értékben vásároltak Oroszországhoz köthető politikai hirdetéseket.</p> <p>Az orosz kormány tagadja, hogy befolyásolni próbálta volna az amerikai választásokat, visszautasítva a technológia cégek vádjait, mely szerint propaganda terjesztésre használták ezeket a felületeket. Mindezt azért, hogy Donald Trumpot válasszák meg elnöknek.</p>