rendkívüli hír

Éppen ezt olvassa:

Népszabadság: a veszteség biztos


Magyarország

Népszabadság: a veszteség biztos

„Content first” – azaz a tartalom mindenekelőtt. Ez a Népszabadságot eddig kiadó Mediaworks Hungary Zrt mottója. A cég zászlóshajójának számító napilap körüli szombati események mégis arra utalnak: nemcsak a tartalom a fontos.

Hanem az üzleti érdekek is. Erre utal a hivatalos indoklás, amiért a modern magyar sajtótörténetben példátlan módon, előzetes bejelentés és egyeztetés nélkül felfüggesztették az ellenzéki, baloldali orgánumok közé sorolt rangos országos napilap kiadását. Ahogy szombat este kinézett: a hétvégi példány után már nem nyomtatnak hétfői számot.

Döntés után jött az egyeztetés

Az eljárás bírálói azt hánytorgatják fel, hogy miként várhatják a kilenc év alatt 5 milliárd forintos hiányt felhalmozó újságtól a veszteség ledolgozását, ha meg sem jelenhet. Az is a kritikák között hangzott el, hogy az egyeztetések nem a döntés előtt kezdődtek, hanem csak utána. Sebtiben. Murányi András főszerkesztőnek és csapatának állítólag két napot adtak arra, hogy egy olyan tervezetet tegyen le az asztalra, amellyel legalább nullszaldóssá lehet tenni a lapot. Ezt az elvárást a felfüggesztésről született döntés után fogalmazták meg a tulajdonos Mediaworks képviselői.

A Népszabadság Zrt. (tehát a lapot készítő cég) egyébként a tavalyi évet már 134 millió forintos nyereséggel zárta, és 456 milliós profitot termelt a kiadó Mediaworks (a lapkészítő cég tulajdonosa) is. A Népszabadság példány- és előfizetőinek száma ugyanakkor folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ma már csak negyede a tíz évvel ezelőttinek.

A Népszabadság története
  • első száma 1956. november 2-án jelent meg, az MSZMP kiadásában
  • a korábbi Szabad Nép utódjaként került az utcákra, később évszámozását is átvette
  • 1989. október 7-ig az Magyar Szocialista Munkáspárt központi napilapja
  • ezután 5 évig szocialista napilapként definiálta magát
  • ezt az alcímet 1994-től az országos napilap megjelölés váltotta
  • 1996-tól az interneten is jelen van
  • 2006. januárjától színes nyomtatásban jelent meg az egész lap
  • Tüntetés a Parlament előtt

    - Bárhol Európában szükség van ilyen újságra, de itt Magyarországon abszolút szükség van ilyen újságra, ezen dolgozom e pillanatban, tárgyalásban állok a Mediaworks vezetőségével – mondta a főszerkesztő az Euronews-nak a szombat esti Kossuth téri tüntetésen, ahol mintegy kétezer ember gyűlt össze.

    Sokan úgy vélik, nemcsak a deficit magyarázza, hogy eltűnik a standokról és az internetről az ellenzékiként és baloldaliként emlegetett nagy múltú Népszabadság. Ezért a rögtönzött demonstráción, a létráról, hangosbeszélőbe elmondott beszédek és az egymás közötti beszélgetések többsége is a sajtószabadság megvédéséről szólt.

    - Bár már évek óta láthatjuk a sajtószabadság erőteljes nyirbálását, ellehetetlenítését a különböző sajtóorgánumoknak, de ez most sok – fogalmazta meg véleményét egy tüntető.

    - Hogy egy újságot ennyire ellehetetlenítsenek egyik napról a másikra, ez szerintem semmilyen demokráciában nem fordulhat elő – mondta egy másik demonstráló.

    A sajtószabadságért aggódók gyanújukat arra alapozzák, hogy az utóbbi hetekben egyre több, a kormány számára kényes ügyet tárt fel lap, a jegybank elnökről vagy a miniszterelnöki kabinetfőnökről.

    Érthető módon a kabinet igyekszik távol tartani magát a témától. A nagyobbik kormánypárt közleményében ésszerű gazdasági döntésnek nevezte a lap kiadásának felfüggesztését. „Éppen az lenne a sajtószabadság megsértése, ha beleszólnának egy médiatulajdonos döntéseibe” – állítja a Fidesz, nagyvonalúan összemosva az üzleti és tartalmi kérdéseket.

    Csak a veszteség biztos

    November 2-án lenne 60 éves a lap. Ha az intenzív egyeztetésnek köszönhetően meg is éli ezt a kort, az ünneplés nem lesz felhőtlen. A bezárás fenyegetése, az egy nap alatt ellehetetlenített lapkészítés, a napilap felfüggesztése mellett az internetes archívum elérésének blokkolása olyan emlék marad, amely még hosszú ideig kísérteni fogja az újságírókat. Nemcsak a Népszabadság szerkesztőségében.

    Pártvélemények
    Fidesz: „Az lenne a sajtószabadság megsértése, ha beleszólnánk egy médiatulajdonos döntéseibe”
    MSZP: „Ez etikai és üzleti szempontból is indokolhatatlan, jogállamban ilyen nem történik”
    Jobbik: „Ez az eset egyben figyelmeztetés is az összes ellenzéki és független sajtótermék számára”
    DK: „Ha a kormányoldal azt gondolja, hogy el lehet hallgattatni a demokratákat, akkor téved”
    LMP: „A Fidesznek kell bizonyítania, hogy nincs köze a Népszabadság bezárásához”
    Együtt: „Az 1956-os forradalom 60. évfordulójára Orbán Viktor felszámolta a magyar sajtószabadságot”
    PM: „A legsötétebb történelmi időszakokra emlékeztet, ami… a Népszabadsággal történt”

    Az euronews büszke arra, hogy világszerte vannak újságírói, készen arra, hogy a helyiek álláspontját is megjelenítsék a világpolitikai eseményekben. Olvasson többet a témáról azon a nyelven, amelyen eredetileg megjelent!

    A következő cikk

    világ

    Orosz vétó a szíriai határozatra az ENSZ BT-ben