rendkívüli hír

Éppen ezt olvassa:

Fény derült a Kreml trollgyáraira


világ

Fény derült a Kreml trollgyáraira

A Kremlnek dolgozó trollgyárat lepleztek le Oroszországban.
Az Internet-tanulmányok Ügynökség elnevezésű cég olyan embereket alkalmazott, akiknek az volt a munkájuk, hogy Putyinbarát propagandával árasszák el az internetes fórumokat, csetszobákat és közösségi oldalakat.

A szentpétervári vállalatot egy volt alkalmazott, Ludmilla Szavcsuk beperelte, mert állítólag nem fizették ki a bérét, és mert nem kötöttek vele és a többi dolgozóval tisztességes szerződést.

A bírósági pert figyelemmel követte a média- így kapott nagy nyilvánosságot a hasonló cégek, az úgynevezett trollgyárak tevékenységére.

Ludmillának a bíróság augusztus 17-én, hétfőn jelképes összegű, egy rubeles kártérítést ítélt meg.

- Nagyon boldog vagyok ezzel a győzelemmel- mondta az ítélethirdetés után. – Elértem a célomat: a trollok tevékenységére fény derült.

Az igazság feltárása

Ludmila Szavcsuk szabadúszó újságíróként 2015. január 2-án állt munkába a propagandaszövegek gyártására szakosodott cégnél, és március közepéig dolgozott náluk.

A 34 éves újságíró azért vállalta el a feladatot, mert fényt akart deríteni arra a világra, amelyben fizetett alkalmazottak dicsérik az orosz elnököt.

Szavcsuk két hónapon át Vlagyimir Putyint istenítő kommentekkel árasztotta el az internetet havonta 40 -és 50 ezer rubel közötti összegért (ez mintegy 750 dollárnak, azaz körülbelül 210 ezer forintnak felel meg).

Miután már elég információ birtokába jutott, Ludmilla névtelenül nyilatkozott egy újságnak arról, hogyan működik egy trollgyár belülről. Márnap, március 11-én még bement dolgozni.

A munkahelyén óriási káosz uralkodott. Mindenki az interjúról beszélt, de nem tudták, hogy ő volt az, aki felfedte titkukat. De ezt nem lehetett sokáig elleplezni: két óra múlva kiderült, hogy ő volt a kiszivárogtató, és behívták az egyik főnök irodájába, ahol az egész vezérkar felsorakozott.

Ludmilla állítása szerint mindenki káromkodott és fenyegetőzött, ezért kiszaladt az irodából, és felhívott más újságírókat, hogy terjesszék el, mi történt.

Hogy működik egy trollgyár?

A Kreml-barát trollok minden lehetséges közösségi oldalt használnak: a Facebook-ot, a Twittert, a YouTube-ot, valamint az “orosz Facebook-ot”, a VK.com-ot.

A bértollnokok elárasztják nyugatellenes és Putyinbarát kommentjeikkel a fórumokat és a közösségi oldalakat Oroszországban és külföldön.

A legtöbben oroszul kommentelnek.

Az alkalmazottak nem kapnak hivatalos szerződést, és készpénzben fizetik ki őket.

Szavcsuk szerint Oroszországban jó fizetésnek számít a havi 750 dollár.

- Ami felbőszít, az az, hogy nincs pénz fontos szociális kiadásokra, de van erre a képtelenségre, trollok százaira- mondta az újságíró.

Az alkalmazottak általában fiatalok és diákok, akiknek szükségük van a pénzre.

A Kreml mindenféle kapcsolatot tagad a trollgyárral.

Június 5-én az orosz elnöki hivatal szóvivője, Dmitirij Peskov
azt nyilatkozta: a Kremlnek nincs tudomása ilyen tevékenységről.

És hogy ki fizeti a bértollnokokat? Erre nincs közvetlen bizonyíték, csak gyanús vállalatok hálózata, amelyet végigkövetve a Kremlhez lehet jutni…

FORRÁSOK

http://www.theguardian.com/world/2015/aug/18/woman-who-sued-pro-putin-russian-troll-factory-gets-one-rouble-in-damages

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html

http://www.nytimes.com/aponline/2015/05/29/world/europe/ap-eu-russia-kremlin-propaganda.html?_r=0

http://www.theguardian.com/world/2015/apr/02/putin-kremlin-inside-russian-troll-house

http://time.com/3901303/kremlin-trolls-russia/

Oroszul: http://www.kommersant.ru/doc/2790709

http://www.kommersant.ru/doc/2743150

Interjú Szavcsukkal angolul:

http://www.spiegel.de/international/world/interview-with-ex-russian-internet-troll-lyudmila-savchuk-a-1036539.html

Interjú Szavcsukkal oroszul:

http://www.novayagazeta.ru/politics/68627.html

Az euronews büszke arra, hogy világszerte vannak újságírói, készen arra, hogy a helyiek álláspontját is megjelenítsék a világpolitikai eseményekben. Olvasson többet a témáról azon a nyelven, amelyen eredetileg megjelent!

A következő cikk

világ

Az Amazon megalázóan bánik alkalmazottaival a The New York Times szerint