rendkívüli hír

Éppen ezt olvassa:

A tüntetések hangjává vált az ukrán internetes TV


Ukrajna

A tüntetések hangjává vált az ukrán internetes TV

Eredetileg 2013. november 28-án indult volna a Hromadske TV adása, azon a napon, amikor Viktor Janukovics akkori ukrán elnök aláírta volna az uniós társulási megállapodást Vilniusban. Miután kiderült, hogy ez nem történik meg, már néhány nappal korábban, november 22-én elkezdték a sugárzást. Kevesebb, mint 30 újságíró dolgozik a Hromadske TV-nél.

- Szerettünk volna egy olyan független televíziós csatornát, ami a brit és a német közszolgálati TV alapjaira épül. Ukrajnában nem volt olyan, amelyik a társadalmat képviselte volna, de az internetnek köszönhetően, önkéntes alapon mi el tudtunk kezdeni egy ilyet – mondta Natalia Gumenyuk, az egyik szerkesztő – műsorvezető.

A televízió munkatársait jól ismerik Ukrajnában, a többségük kereskedelmi csatornáknál dolgozott korábban, de van olyan is aki a közszolgálati TV-től érkezett.

- Amikor elindítottuk az internetes adást, már rég kialakult az ukrán médiastruktúra. A nézők ugyanakkor nem mindig kaptak megfelelő tájékoztatást arról, hogy mi zajlik az országban, és olyan csatorna sem volt, ahonnan első kézből értesültek volna a hírekről – nyilatkozta Mustafa Nayyem szerkesztő.

Az elmúlt hetekben napi 24 órában, élőben közvetítették a Függetlenség téri eseményeket.

- Aznap éjszaka, amikor a rohamrendőrség először támadt rá a tüntetőkre, több mint félmillióan néztek minket – tette hozzá Mustafa Nayyem.

A csatorna fenntartását magánszemélyek mellett nemzetközi szervezetek segítik, de az amerikai nagykövetség is anyagi támogatást biztosított. Az akkori ellenzék számára kulcsfontosságúvá vált a televízió, amit jól mutat az is, hogy nemrég Vitalij Klicsko, az Ütés párt vezetője is interjút adott.

- A mi független csatornánknak el kell kerülnie azt a hibát, amit 2004-ben, a narancsos forradalom után egyszer már elkövettek. Akkor az újságírók gyakorlatilag beleszerettek az ellenzékbe, és nem beszéltek a hibáiról. Mi az új kormánnyal szemben is kritikusak vagyunk, mert a hatóságok feladata, hogy felelősek legyenek az emberekért – hangsúlyozta Natalia Gumenyuk.

A Riporterek Határok Nélkül szervezet szerint az ukrán köztévé hamisan mutatta be a Maidanon történt eseményeket, sokszor például alkoholistáknak nevezték a tüntetőket.

- Az elmúlt három hónapban az ukrán média borzasztóan megosztottá vált. Egyrészt voltak olyan független csatornák, melyek követték az eseményeket, másrészt voltak a kormánypárti adók, melyek manipuláltak azokat. Nos, utóbbiak is felelősek a Kijevben történtekért, és az őket támogató sajtót is hibáztatni kell – mondta Oksana Romanyuk, a Riporterek Határok Nélkül szervezet ukrajnai képviselője.

Viktor Janukovics megbuktatása után az Arszenyij Jacenyuk vezette kormány felajánlotta, hogy napi hat órában az állami televízióban is gyárthat műsort a Hromadske TV, így azóta már nem csak az interneten lehet nézni az adásukat.