rendkívüli hír

rendkívüli hír

Konfliktus Egyiptom és az Al Jazeera hírtelevízió között

Éppen ezt olvassa:

Konfliktus Egyiptom és az Al Jazeera hírtelevízió között

Betűméret Aa Aa

Egy 22 perces amatőr videót mutatott be az Al Tahrir nevű egyiptomi kereskedelmi televízó, a felvételek egy kairói szállodában készültek december 29-én. Az Al Jazeera angol nyelvű hírtelevízió két újságírójának letartóztatása van a képeken, alatta drámai zene hallható. Az egyik szerkesztő a csatorna kairói irodavezetője, a kanadai-egyiptomi kettős állampolgárságú Mohamed Fahmy, a másik újságíró az ausztrál Peter Greste.

Vélhetően mindkettejüket kihallgatták, de ez már nem látható a felvételeken. Annyit tudni, hogy az egyik kérdésre azt válaszolták, nincs engedélyük arra, hogy dolgozzanak Egyiptomban, de kértek már helyi sajtóigazolványt. A kamerájukat lefoglalták, végül egy furgonba tették őket.

Az Al Jazeera elítélte a történteket. A csatorna szerint a két szerkesztő nem titokban dolgozott, az pedig nem jogosítja fel a hatóságokat az őrizetbe vételre, hogy nem akkreditálták magukat Egyiptomban. Szerkesztőik szabadon bocsátását követelik.

Július elején, Mohamed Morszi megbuktatását követően az Al Jazeera kairói irodáját bezárták, és házkutatást tartottak a rendőrök. Azóta a Marriott Hotelből dolgoztak a szerkesztők, és az egyiptomi médiában az Al Jazeera újságíróit többször “Marriott sejtnek” nevezték.

Múlt hét szerdán az egyiptomi ügyészség bejelentette, hogy a katari székhelyű csatorna négy munkatársát terroristák támogatásával vádolja, úgy vélik, hogy 16 egyiptominak adtak át pénzt, eszközöket és információkat. Az újságírói érdekképviselet szerint nonszensz a vádirat.

- Még soha nem láttunk olyat, hogy egy TV-csatornát és egy nemzetközi szervezetet terrorcselekménnyel vádoljanak. Lehet, hogy az újságírók torzítottak bizonyos dolgokon, az pedig természetes, hogy van véleményük, de ez nem jelenti azt, hogy börtönbe kellene vinni őket – mondta Sherif Mansour, a Közel-keleti és Észak-afrikai Újságírói Érdekképviselet kordinátora.

Egyiptom azzal vádolja az Al Jazeerát, hogy a katari vezetés iránymutatását követi, egyúttal támogatja a Muzulmán Testvériséget.